Omgevingswet
Projectnaam | Implementatie omgevingswet | |||
Portefeuillehouder | L. Grijsen | |||
Rapportagedatum | 1 juli 2023 | |||
Basisinformatie Project | ||||
De Omgevingswet treedt op 1 januari 2024 in werking. Dit is landelijk op 14 maart besloten. Deze datum geeft het project duidelijkheid over de koers voor de komende periode, waar nog aandacht aan moet worden besteed om klaar te staan voor de inwerkingtreding. De gemeente heeft de afgelopen jaren via de projectorganisatie doorgewerkt aan de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. Dit betekent dat producten en diensten geleverd moeten kunnen worden (bijvoorbeeld een omgevingsvergunning en het publiceren van een omgevingsplan) en dat de werkprocessen en systemen hierop zijn voorbereid. Verder moet er voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar zijn om deze producten en diensten ook daadwerkelijk te kunnen leveren en moet de organisatie daarop ingericht zijn. Tenslotte moeten de inwoners van de gemeente Deventer weten op welke dienstverlening en ondersteuning van de gemeente zij kunnen rekenen vanaf de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet. Na de inwerkintreding zijn we er nog niet. Nadat de wet is ingegaan zullen we nog verder moeten door ontwikkelen. De wet en bijbehorende kerninstrumenten bieden diverse mogelijkheden voor lokale afwegingen. Doordat in eerste instantie onder de nieuwe wet bestaande regels in stand blijven (de bruidsschat), kunnen we in de komende jaren werken aan de invulling van een eigen visie en deze vertalen in regels waar wij dat willen. Het project implementatie Omgevingswet dient ervoor te zorgen dat alle voorgaande benodigde activiteiten worden uitgevoerd en geborgd. | ||||
Projectfase | Realisatiefase | |||
Besluitvorming | ||||
Genomen besluiten:
Te nemen besluiten:
| ||||
Stand van zaken | ||||
Het vigerende Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet is vastgesteld in 2018. We doorlopen nu de transitiefase. In mei 2021 is agile werken geïntroduceerd om bij inwerkingtreding het primaire proces gereed te hebben voor de komst van de Omgevingswet. Hiermee zorgen we er voor dat alle noodzakelijke besluiten zijn genomen en ingebed zijn in de processen om klaar te zijn voor de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. We verwachten als Deventer extra frictiekosten ten opzichte van het Plan van Aanpak, met name bij de inzet van het implementatieteam. Inhoudelijk zijn we behoudend geweest in opstart van nieuwe trajecten, hetgeen de extra kosten heeft beperkt Per onderdeel van de implementatie lichten we de stand van zaken hieronder toe . Wegwijzer kerninstrumenten Naar aanleiding daarvan – en in aansluiting op de organisatieontwikkelingsopdracht – is een concept wegwijzer opgesteld die in ontwikkeling is. Deze intern gerichte wegwijzer wordt aan de hand van de ervaringen steeds verder aangescherpt, gedeeld en besproken met collega’s. Het doel is afspraken te maken en processen in te richten over hoe we in de praktijk de kerninstrumenten toepassen en borgen in Deventer. Omgevingsvisie en -programma’s Beleid en gebiedsontwikkeling landen voor een deel in de omgevingsvisie, maar voor de uitwerking ervan biedt de wet straks het instrument programma in het kader van de Omgevingswet. We verkennen hoe we gaan werken met thematische en gebiedsgerichte programma’s in het kader van de Omgevingswet, zowel met de (binnenkort) verplichte als ook met de vrijwillige programma’s. Er wordt een plan van aanpak opgesteld voor twee pilotprogramma’s die al in de vorige omgevingsvisie werden aangekondigd, te weten Gezonde leefomgeving en Voorzieningen. Vóór inwerkingtreding van de wet op 1 januari 2024, worden procesafspraken opgeleverd voor het gebruik en bijstelling van omgevingsvisie, -programma en -plan bij gebieds- en beleidsontwikkeling. Bestuurlijke communicatie en besluitvorming Op 3 juli 2023 is er een gesprek geweest met de griffie over het gebruik maken het van het adviesrecht voor de door de raad aangewezen gevallen van activiteiten. De wens is een vergunningsproces waarbij in 8 weken zowel de inhoudelijke beoordeling van het initiatief als het bestuurlijke proces, wordt doorlopen. Dit vraagt naast de nodige inspanning van alle betrokkenen, een doordacht proces. In het najaar volgt een voorstel als sprake is van adviesrecht van de raad. De gemaakte afspraken en verordeningen treden in werking als de Omgevingswet ingaat. Werkprocessen Personeel en organisatie De monitor anders werken zetten we periodiek in om ook in 2023 feedback te krijgen hoe medewerkers kijken naar de implementatie en om gericht acties uit te zetten om medewerkers verder voor te bereiden. De komende maanden wordt maatwerk aangeboden aan de verschillende functies om kennis en ervaring met de Omgevingswet op te doen. Er is een routemap gemaakt voor de interne organisatie. In deze routemap schetsen we hoe we medewerkers en management meenemen om op 1 januari 2024 klaar te staan voor de Omgevingswet, bijvoorbeeld via kennissessies, ketentesten, etc. Het doel van de routemap is er voor te zorgen dat we alles doen wat nodig is om klaar te zijn voor de nieuwe taken bij de inwerkingtreding van de wet. Op dat moment dienen we daadwerkelijk te werken op basis van de nieuwe Omgevingswet. Omgevingsplan De projectgroep Omgevingsplan is vormgegeven en ingeregeld voor de periode tot de inwerkingtreding van de wet. In deze projectgroep zitten medewerkers van verschillende teams. Dit projectteam voert de regie op de verschillende acties die nodig zijn om het omgevingsplan te ontwikkelen. De projectgroep is er in eerste instantie op gericht om de minimale acties voor het omgevingsplan die nodig zijn bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet in beeld te brengen en te realiseren. Het plan van aanpak omgevingsplan is op 4 juli 2023 vastgesteld door het college en ter informatie met een mededeling aan de raad gestuurd. In dit plan van aanpak wordt richting geven aan het proces voor het verder ontwikkeling en fasering van het omgevingsplan. Medio 2022 is gebleken dat het wijzigen van het Omgevingsplan vanaf 1 januari 2023 technisch nog niet mogelijk is. De projectgroep Omgevingsplan is om deze reden vanaf na de zomer bezig met het ontwikkelen van een Tijdelijke Alternatieve Maatregel (een “TAM-omgevingsplan”), om op deze manier na het inwerking treden van de wet de ruimtelijk juridische procedure voor belangrijke gebiedsontwikkelingen door te kunnen laten gaan. Met het uitstel van de Omgevingswet is er minder energie gezet op de TAM en is verder gebouwd aan de basis van het Omgevingsplan. Onder andere is gestart met het opstellen van een handboek waarin standaarden worden opgenomen, keuzes worden vastgelegd. Het handboek bevat zowel beschrijvingen van processen, maar ook inhoudelijke keuzes zoals formulering en structuur. Het handboek is bedoeld voor de medewerkers die zich bezig houden met het proces wijzigen omgevingsplan, maar ook voor externe partijen die een wijziging omgevingsplan voorbereiden voor een gebiedsontwikkeling. Naast de inhoudelijke werkzaamheden is vanuit het omgevingsplan ook meegedaan met het landelijke test traject, IKT. In december is de volledige keten getest. Dit betrof het wijzigen van het Omgevingsplan, het publiceren, het checken van een activiteit aan de hand van toepasbare regels en het aanvragen van een vergunning. De test heeft diverse bevindingen opgeleverd, zoals de werking van de DSO, maar ook de werking van de lokale plansoftware. Het testen vanuit IKT wordt gecombineerd met het lokaal kennis opdoen van de werking van de technische kant van het opstellen van een Omgevingsplan. Ook is er aandacht voor de veranderende werkwijze rondom de planologische procedures voor ruimtelijke initiatieven. Vanaf 1 september 2023 kunnen in principe geen wijzigingen van een bestemmingsplan meer in behandeling worden genomen. Over de mogelijkheden die er wel zijn wordt tijdig gecommuniceerd. Het gaat hierbij om mogelijkheden zoals omgevingsvergunningen onder de Wabo, Bopa’s of wijzigen Omgevingsplan in Tam-Imro of in de nieuwe plansoftware. Participatie Digitalisering Wij hebben voor het maken en publiceren van omgevingsdocumenten TerceraGo aangeschaft. Wij zijn gestart met het oefenen met de plansoftware. Het is voor de medewerkers niet alleen een nieuw pakket maar ook echt een geheel nieuwe manier van werken. Dit deel van het DSO is nog in ontwikkeling en de softwareleveranciers zijn nog steeds bezig om de software aan te passen. Op dit moment is er is nog geen sprake van een stabiele situatie. Wij verwachten daarom dat we voor het wijzigen van het omgevingsplan de tijdelijk alternatieve maatregel (TAM IMRO) moeten gaan gebruiken als de wet in werking treedt. Wij volgen de ontwikkelingen uiteraard nauw gezet en doen actief mee bij het testen en implementeren van nieuwe functionaliteiten om in te kunnen spelen op de mogelijkheden die er zijn. Een belangrijke wettelijke eis vanuit de Omgevingswet is het digitaal kunnen ontvangen van aanvragen om een omgevingsvergunning. De software die in het VTH-domein (Powerbrowser2020) wordt gebruikt voor het ontvangen en behandelen van omgevingsvergunningen, is in omgevingsdienst-verband aangeschaft. PB2020 heeft een grote update ondergaan en kunnen we blijven gebruiken voor het ontvangen en verlenen van omgevingsvergunningen en meldingen onder de Omgevingswet. Technisch gezien hebben de we de noodzakelijke koppelingen gelegd: - wij kunnen een omgevingsvergunning ontvangen en verwerken vanuit het nieuwe Omgevingsloket via PB2020 - wij zijn via PB2020 aangesloten op de Samenwerkingsfunctionaliteit (SWF) van het DSO waarmee wij adviezen kunnen vragen aan de ketenpartners die niet werken via PB2020 (provincie, rijksdiensten, waterschappen, GGD, etc.) Datagedreven werken/monitoring | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
De algemene uitvoering vindt plaats binnen de gestelde kaders. | ||||
Financiën | Behoeft aandacht | |||
De dekking bestaat uit diverse posten. Daarnaast is binnen programma 5 het “oude” budget actualisatie bestemmingsplannen structureel voor €200.000 beschikbaar (inclusief overhead). De inzet vanuit de organisatie wordt veelal gedaan door medewerkers waarvan de uren reeds zijn gedekt, zoals de inzet van de transitiemanager en de inzet van de organieke kerngroep en het opleidingsbudget vanuit personeel en organisatie. Voor de jaren na 2021 wordt per jaar de budgetvraag beoordeeld; vooralsnog wordt hiervoor weerstandsvermogen aangehouden. Voor de lange termijn wordt nu een inschatting gemaakt van wijziging van kosten en benodigde capaciteit die de nieuwe werkwijze voor de verschillende teams met zich meebrengt. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
Afwijking investering? | Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Er heeft in 2021 een onder uitputting plaatsgevonden. Dit werd met name veroorzaakt door de uitstel van de Omgevingswet van 1 januari 2022 naar 1 juli 2022 en vervolgens naar 1 januari 2023. Bij de voorjaarsnota zijn geen aanvullende middelen voor 2022 aangevraagd. Bij de 3e kwartaalrapportage 2022 is aanvullend €185.000,- aangevraagd, hetgeen gedekt kon worden uit de rijksbijdrage voor extra implementatiekosten Omgevingswet. Een deel van de besteding van de voorbereiding is direct gekoppeld aan het moment van inwerkingtreding van de wet. In het 2de kwartaal van 2023 wordt meer bekend over de landelijke bijdrage als de compensatie voor het uitstellen van het inwerkingtreding van de Omgevingswet. |
Kostenraming en dekking per jaar (x €1) | ||||
Activiteit | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | 190.000 | 190.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 67.500 | 42.500 | 42.500 | |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 100.000 | 100.000 | 100.000 | |
Subtotaal informatiearchitectuur | 357.500 | 332.500 | 332.500 | 0 |
Instrumenten | ||||
Omgevingsvisie | 87.800 | 54.200 | 35.000 | |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 163.833 | 113.833 | 58.078 | |
Subtotaal instrumenten | 251.633 | 168.033 | 93.078 | 0 |
Werkprocessen | 125.800 | 71.800 | 64.800 | |
Anders werken en organiseren | 57.400 | 57.400 | 57.400 | |
Communicatie en participatie | 47.400 | 47.400 | 47.400 | |
Organisatie | 86.600 | 86.600 | 72.600 | |
Subtotaal raming | 1.023.933 | 763.733 | 667.778 | 250.000 |
Subtotaal reeds gedekt | 1.196.086 | 508.253 | 435.459 | 0 |
Subtotaal aanvullend benodigd | 222.153 | -255.480 | -232.319 | -250.000 |
Afwijkingen t.o.v. jaarschijf begroting (x €1) | ||
Activiteit | 2022 | Afwijkingen |
---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 67.500 | |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 100.000 | |
Subtotaal informatiearchitectuur | 357.500 | |
Instrumenten | ||
Omgevingsvisie | 87.800 | De herijking gaat mogelijk eenmalig aanvullend budget vragen. |
Omgevingsplan | 163.833 | Extra kosten vanwege testen |
Subtotaal instrumenten | 251.633 | |
Werkprocessen | 175.800 | Extra kosten vanwege uitstel en inhuur |
Anders werken en organiseren | 57.400 | |
Communicatie en participatie | 47.400 | |
Organisatie | 184.200 | |
Subtotaal raming | 1.073.933 | |
Reeds gedekt eenmalige budgetten | 663.830 | |
Reeds gedekt programmabegroting en organisatie | 322.256 | |
Reeds gedekt basisregistraties | 210.000 | |
Budgetoverheveling uit 2020 | 0 | |
Subtotaal dekking | 1.196.086 |
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
---|---|---|
Vooralsnog kunnen de risico’s (m.u.v. structurele effecten implementatie) opgevangen worden binnen het projectbudget zelf door het overhevelen van het budget van het afgelopen jaar. Een deel van de besteding van de voorbereiding is direct gekoppeld aan het moment van inwerkingtreding van de wet. Deze kosten schuiven dus mee. Tegelijkertijd werken we door aan de implementatie en bereiden we voor de producten (o.a. VTH keten) voor om vanuit de projectorganisatie deze onderdelen te borgen in de lijn. We voorzien risico’s in de dienstverlening in de eerste maanden na inwerkingtreding van de wet omdat de organisatie moet wennen aan de nieuwe manier van werken, de verantwoordelijkheden verschuiven en doordat het DSO nog niet optimaal functioneert. De koepels waaronder de VNG hebben afspraken gemaakt over de financiële gevolgen van dit uitstel. Gemeenten moeten hoogstwaarschijnlijk extra kosten maken voor de implementatie van de Omgevingswet. In het interbestuurlijke financiële akkoord over de Omgevingswet uit 2016 is overeengekomen dat de verschillende overheden de implementatie kosten zelf dragen en dat over de verwachte maatschappelijke baten geen korting zal komen. Onderzocht wordt hoe moet worden omgegaan met deze extra kosten. Dit kan invloed hebben op de begroting Omgevingswet van Deventer. In het eerste kwartaal van 2022 is een risicosessie geweest met een brede groep belanghebbenden. Vanuit deze sessie zijn herijkt en aan de hand van de actualiteit en zijn beheersmaatregelen genomen. In de tabel zijn de belangrijkste risico’s kort weergegeven. In het kernteam en met management bespreken we de komende periode regelmatig de risico’s die we zien richting 1 januari 2024. | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
De algemene communicatie over de Omgevingswet met bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties wordt opgestart ongeveer 6 maanden voor de inwerkingstredingsdatum. Landelijk is hiervoor een toolkit ontwikkeld, waarvan we ook in Deventer gebruik kunnen maken. Daarnaast benaderen we specifieke doelgroepen (bijvoorbeeld ontwikkelaars) apart met informatie wat de impact is van de Omgevingswet op de manier waarop we opereren. | ||
Overige informatie |
Risico's | ||||
Risico | Gebaseerd op | Omvang voor | Beheersmaatregel | Omvang na |
---|---|---|---|---|
DSO functioneert onvoldoende en kent storing en fouten. | Deventer is actief aan het testen, intern en regionaal en doet mee aan de indringende ketentest (IKT). We organiseren een terugvalscenario (extra capaciteit en middelen) om de impact op het proces te verminderen. | |||
Onvoldoende interne capaciteit en extern is inhuur lastig te krijgen om de implementatie van de Omgevingswet professioneel te begeleiden. | Goede fasering en realistische mijlpalen en veel werk met werk maken. We overleggen tijdig met teammanagers welke capaciteit beschikbaar moet zijn. | |||
Bruidsschatregels kunnen niet beleidsneutraal overgenomen worden |
| |||
Legesinkomsten anders dan voorzien. | Impactanalyse vanuit de Omgevingswet en WKB | |||
Implementatie en transformatie leidt tot toenemende exploitatiekosten | In de transformatiefase zullen beleidskeuzes en financiële gevolgen integraal inzichtelijk moeten worden gemaakt. Een deel zal niet kunnen worden voorkomen en is autonoom. |