Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, her- inrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
De actualiteit
Een duidelijke ontwikkeling die wordt waargenomen is dat de gebruiksdruk op de openbare ruimte nog steeds flink aan het toenemen is en dit vraagt extra inspanningen om hier goed grip op te houden. Steeds weer nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en inzichten vragen om een antwoord van de gemeente om hier allemaal op een verantwoorde manier een plek aan te geven. Je kan hierbij denken klimaatverandering, energietransitieopgave, participatie-initiatieven, fitheid/gezondheidsbehoeften, de inclusieve samenleving, nieuwe vormen van mobiliteit maar vooral dat wonen, werken en recreëren allemaal veel meer geïntegreerd wordt in ons dagelijks levenspatroon.
Kortom dit vraagt om een duidelijke regie in die openbare ruimte die een ontwikkelende en faciliterende grondhouding in het beheer van de openbare ruimte nodig heeft. Naast deze houding is het ook onvermijdelijk dat dit een grotere claim gaat leggen op de beschikbare middelen in de komende jaren.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Bewuste inrichting afgestemd op de behoefte die past bij de situatie en de huidige tijd (anticiperen op maatschappelijke ontwikkelingen)
Bij het (groot) onderhoud aan de openbare ruimte sturen we niet alleen op de technische toestand van de leefomgeving maar sturen we op een inrichting die past bij de functionele eisen die daar op dit moment aan gesteld worden.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Dit betreft een nieuwe opgave voortvloeiend uit het coalitie akkoord. In het coalitieakkoord is €100.000,- beschikbaar gesteld om de binnenstad te vergroenen. Hier wordt in 2023 in samenspraak met SDBM uitvoering aan gegeven. Voordat er fysiek iets op straat gebeurt dient er wel eerst een plan gemaakt te worden waarin staat waar we wat gaan doen om hier inhoud aan te kunnen geven.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
In 2021 is het klimaatadaptatieprogramma door ons college vastgesteld. Hierin zit een 35-tal maatregelen. We gaan door met het uitvoering geven aan deze maatregelen.Doelstelling - Sturen op beleving en gedrag
Bij het werken in de leefomgeving krijgt beleving (en gedrag) in de openbare ruimte een zwaar accent naast het maken van economische en sociale verbindingen
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Het motto voor de binnenstad luidt ; "van place to buy naar place to be"sfeer en beleving in de openbare ruimte van onze binnenstad is belangrijk en daarom gaan we op het gebied van verlichting (lichtleidraad), meubilair en (fiets)voorzieningen door met het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgevingmomenteel zijn we dit aan het onderzoeken in het kader van de binnenstadsagendaDoelstelling - Waardering openbare ruimte; het schoon (mooi) heel en veilig houden van de fysieke leefomgeving
We voldoen aan de beeldmeetlatten zoals vastgelegd in de 'Uitvoeringsagenda bij de visie Leefomgeving' (monitoren d.m.v. de maandelijkse schouwresultaten).Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2023 gemiddeld met een 6,7. (monitoren met 2-jaarlijks bewonersonderzoek).
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Programma Leefomgeving beheert veel kapitaalgoederen. Denk aan wegen, groen, civiele kunstwerken, openbare verlichting e.d. De waarde van de openbare ruimte bedraagt circa € 1,6 miljard. Deze openbare ruimte is voor een groot deel aangelegd met eenmalige middelen (grondexploitaties bij nieuwbouw en subsidies). Er zijn daarbij geen middelen gereserveerd om bij einde levensduur deze openbare ruimte te kunnen vervangen. Op enig moment bereikt deze openbare ruimte, of delen daarvan, onvermijdelijk het einde van haar levensduur en zal dus vervangen moeten worden. Dat betekent logischerwijs dat bij einde levensduur altijd nieuwe middelen gevonden moeten worden om vervanging te kunnen dekken. Periodiek zal dus gekeken moeten worden of de middelen die voor vervanging gereserveerd zijn nog aansluiten bij de opgave. Dat gebeurt in de vorm van een nota kapitaalgoederen. In de nota kapitaalgoederen wordt tevens geanalyseerd of het onderhoudsbudget nog sluitend is op de onderhoudsopgave. De laatste keer dat er structureel een verbinding is gemaakt tussen de beschikbare middelen en de te beheren kapitaalgoederen is zo'n 20 jaar geleden geweest. Door diverse bezuinigingsrondes, indexeringen die geen gelijke tred hielden met de ontwikkelingen in de markt maar zeker ook door het complexer worden van de opgave (denk aan zaken als participatie maar ook aan het complexer worden van technische systemen), sluit het financieel kader voor het onderhouden van de openbare ruimte niet meer aan bij de opgave waar programma Leefomgeving voor gesteld is.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
De groot-onderhoudsopgave (MJOP-MIND) wordt om de 2 jaar opnieuw opgesteld met een planningshorizon van 4 jaar waarvan 2 jaar hard en 2 jaar zacht wordt geprogrammeerd.De projecten hebben betrekking op diverse producten/taakvelden binnen het programma Leefomgeving en Bereikbaarheid.De technische noodzaak is de aanleiding om onderdelen in te gaan plannen die dan zoveel mogelijk integraal en gecombineerd met andere opgaven worden geprogrammeerd, waarbij tevens direct wordt gekeken naar doorstroming en veiligheid van verkeer en mobiliteit.Bij de aanpak van MJOP-MIND projecten wordt aan de voorkant de scope van de opgave verbreed (buurtagenda-aanpak). Van daaruit wordt bepaald hoe integraal een project wordt ingevuld. Hierbij wordt ook onderzocht of beleidsdoelstellingen van ander domeinen meegenomen kunnen worden.Om deze prestaties waar te kunnen maken op de afgesproken kwaliteitsniveaus is aanvulling nodig van de beschikbare budgetten. Ook in de NKG die binnenkort wordt aangeboden gaan we hier nader op in. Als gevolg van bezuinigingsrondes in het verleden, onevenredige indexatie t.o.v. de marktconjunctuur, beperkt areaal acres zijn deze structurele geleidelijk aan ontstaan. Mede door slim mee te liften met diverse andere projecten en bijvoorbeeld de rioleringsopgaven en door gebruik te maken van subsidies hebben we dit financiële knelpunt jarenlang kunnen beperken en is het ook niet duidelijk zichtbaar geworden dat we eigenlijk structureel geld tekort komen om zaken op tijd te kunnen onderhouden en waar nodig te vervangen. Daarnaast is als gevolg van de ambities op het gebied van o.a. wonen en voorzieningen en de toename van steeds grotere/complexere opgave op het vlak van bereikbaarheid en mobiliteit is er meer budget nodig voor het onderdeel MINDToelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Het regulier of dagelijks onderhoud is deels belegd bij de verbonden partijen als HGB (groen) en CB (reiniging). In de dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) wordt dit jaarlijks vastgelegd.Daarnaast zijn er ook contracten, bestekken en overeenkomsten met reguliere marktpartijen en aannemers die bepaalde onderdelen van het dagelijks onderhoud verzorgen, zoals het KOH element-verharding, het asfaltbestek maar ook contracten met betrekking tot openbare verlichting en riolering e.d.Om deze prestaties waar te kunnen maken op de afgesproken kwaliteitsniveaus is aanvulling nodig van de beschikbare budgetten. Ook in de NKG die binnenkort wordt aangeboden gaan we hier op in. Er is momenteel sprake van een structureel financieel knelpunt binnen de onderhoudscontracten op het vlak van het groenonderhoud € 215.000, Reiniging (onkruid) € 150.000, rattenoverlast € 50.000 en bij het regulier onderhoud van de VRI's € 100.000.Daarnaast is er een toename van de kapitaallasten als gevolg van gestegen brandstof- en grondstof-kosten en vertragingen bij de Lebuinuspleinen en die heeft een totale omvang van € 300.000 (dit levert een extra kapitaallast van € 16.000). Bij elkaar een structurele toename van €531.000 binnen het regulier onderhoud van leefomgeving.Doelstelling - We bieden ruimte voor initiatief in de leefomgeving om zo een plus toe te voegen aan de leefomgeving
We doen een beroep op inwoners en bedrijfsleven om samen met ons te zorgen voor de kwaliteit van de leefomgeving. (tekst uit het coalitieakkoord)
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Er zijn jaarlijks talloze initiatieven in de gemeente Deventer waarvan een aanzienlijk deel betrekking heeft op de openbare ruimte. Deels komen deze via het meldsysteem, KCC, Wij-Deventer wijkenbeheer en deels direct bij het programma of het bestuur binnen. Om er voor te zorgen dat deze verzoeken en initiatieven een kort en efficiënt traject binnen de organisatie doorlopen wordt nu een duidelijk podium/locatie gecreëerd binnen de organisatie.Dit gaat ervoor zorgen dat zowel de initiatiefnemers als de betrokken adviseurs en belanghebbenden weten waar alle initiatieven bij elkaar moeten komen. De opzet is vergelijkbaar met de carrousel waar al sinds geruime tijd alle ruimtelijke (bouw) initiatieven bij elkaar komen en beoordeeld worden.Doelstelling - Bereikbaarheid van Deventer
We zorgen voor een goede (duurzame) bereikbaarheid van Deventer
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
In verband met de ontwikkelingen in de Binnenstad en in de Centrum schil en de Stadscampus is meer parkeercapaciteit nodig. De aanleg van parkeerplaatsen op deze locatie biedt meer ruimte aan bezoekers, bewoners en bedrijven aan een deel van de Binnenstad.Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Fietsparkeren binnenstad | 2.2 Parkeren | Nieuw beleid | |
Bij de raadsvergadering van 12 juli 2023 is door de raad een motie aangenomen om, in samenwerking met de centrum(parkeer)garage, een bewaakte fietsenstalling in het centrum van Deventer te realiseren en hiervoor bij de tweede kwartaalrapportage 2023 een budget van €50.000 beschikbaar te stellen. De dekking, het voordelige begrotingssaldo, is voorzien bij de voorjaarsnota. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Stijgende energielasten openbare ruimte | 2.1 Verkeer en vervoer | Risico | |
Bij de behandeling van de derde kwartaalrapportage 2022 is voor de begroting 2023 budget beschikbaar gesteld om de stijgende energielasten, als gevolg van de oorlog in Oekraïne, binnen de openbare ruimte (openbare verlichting, verkeersregelinstallaties, riolering en verkeer en vervoer) te compenseren. Binnen het programma is een eerste inventarisatie gemaakt wat de verwachte energielasten, op basis van het verbruik en de huidige tarieven, over het gehele jaar zullen worden. Op basis van deze inventarisatie en de beschikbaar gestelde middelen verwachten we einde van het jaar een tekort te hebben op de energielasten. Bij de derde kwartaalrapportage 2023 zullen we hier nader op terugkomen. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Areaal 2023 | 2.1 Verkeer en vervoer | Autonome afwijking | |
Als gevolg van de toename van de openbare ruimte nemen de beheer en onderhoudskosten autonoom toe. Voor 2023 is een stelpost van €210.000 beschikbaar. Voorgesteld wordt om de stelpost toe te voegen aan het programma Leefomgeving. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Problematiek boomwortelgroei openbare ruimte | 2.1 Verkeer en vervoer | Risico | |
De problematiek van opdruk van verhardingen door boomwortelgroei neemt steeds verder toe als gevolg van de droogte van de afgelopen jaren. Hierdoor gaan boomwortels 'op zoek' naar vocht dat onder de verhardingen condenseert. Door deze problematiek neemt het risico toe dat er onveilige situaties kunnen gaan ontstaan in de openbare ruimte. Vanwege de toename van risico's heeft het programma recent een inventarisatie gemaakt en daaruit is naar voren gekomen dat de kosten voor de aanpak van de boomwortelgroeiproblematiek circa €2,0 tot €2,8 miljoen zal bedragen. Binnen het programma is (zoals reeds is aangegeven bij de behandeling van de nota kapitaalgoederen) geen budget beschikbaar om deze problematiek op korte termijn aan te pakken. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Bijdrage afval project Herinrichting Lebuinusplein | 2.1 Verkeer en vervoer | Herschikking | |
Met de opening van de Stromarkt eind december 2022 (na eerder Grote Kerkhof in mei 2022) is het project 'Herinrichting Lebuinuspleinen' gereed. In 2023 volgt nog de nazorgfase. Bij een van de tussentijdse voortgangsrapportages van het project bleek dat een extra bijdrage (naast de €202.000 uit 2022) vanuit product Afval benodigd was. Hierover zijn reeds afspraken gemaakt in 2022 maar deze moesten nog geformaliseerd worden. Dit doen we bij deze rapportage. De bijdrage vanuit product Afval is geraamd op €80.000. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 40.169 | 7.998 | 48.167 | 376 | 48.543 |
Baten | 15.414 | 500 | 15.914 | 261 | 16.176 |
Saldo | -24.755 | -7.498 | -32.253 | -115 | -32.367 |
Onderwerp | 2023 | |
Fietsparkeren binnenstad | Lasten | 50 |
---|---|---|
Areaal 2023 | Lasten | 210 |
Technische wijziging | Lasten | 115 |
Totaal lasten | 375 | |
Technische wijziging | Baten | 261 |
Totaal baten | 261 | |
Saldo | -115 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 586 | 29 | 616 | 0 | 616 |
Putting | 928 | 4.606 | 5.533 | -75 | 5.458 |
Saldo | 341 | 4.576 | 4.918 | -75 | 4.842 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 0 | 18.631 | 18.631 | 581 | 19.212 |
Inkomsten | 0 | 238 | 238 | 231 | 469 |
Saldo | 0 | -18.393 | -18.393 | -350 | -18.743 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Leefomgeving | Begroting 2022 | 40.169 | 15.414 | -24.755 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 4.221 | 0 | -4.221 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 2.629 | 391 | -2.238 | ||
Meerjaren Perspectief Parkeren 2022 | 224 | 0 | -224 | ||
Verkoop standpl Stalpaert vd Wielenstr | 21 | 21 | 0 | 2023-215 | |
1e kwartaalrapportage 2023 | 904 | 88 | -816 | ||
Totaal programma | 48.168 | 15.914 | -32.254 | ||
Reserves (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 586 | 928 | 342 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 2.073 | 2.073 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 2.238 | 2.238 | ||
Meerjaren Perspectief Parkeren 2022 | 0 | 224 | 224 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 29 | 71 | 42 | ||
Totaal programma | 615 | 5.534 | 4.919 | ||
Investeringen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | 3e kwartaalrapportage 2022 | 9.617 | 0 | -9.617 | |
4e kwartaalrapportage 2022 | 8.876 | 238 | -8.638 | ||
Totaal programma | 18.493 | 238 | -18.255 |
2e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Brederodelaan | 2.1 | Op koers | Uitvoering start in oktober. | |||
Digitalisering Parkeren | 2.2 | Op koers | Inmiddels is het systeem ingevoerd en beschikken de meeste vergunninghouders over een digitale vergunning. Project is voor dit deel wel afgerond inmiddels. | |||
Fietspaden Koersenweg/Lage Steenweg | 2.1 | Op koers | Lage Steenweg is uit de programmering genomen. Deze kan met klein onderhoud nog een aantal jaren mee. Uitvoering van fietspad Koersenweg is afgerond. | |||
Fietspaden Rembrandtkade/Vliegend Hert | 2.1 | Behoeft aandacht | Beide projecten lopen vertraging op: | |||
Fietspaden Spanjaardsdijk | 2.1 | Op koers | Aanbesteding 3e kwartaal 2023. Uitvoering wordt, in verband met de samenloop met onderhoud aan de N348, verplaatst naar 2024. | |||
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 | Op koers | Er lopen twee belangrijke sporen; fietsparkeren bij Lamme van Diesenplein en bij Mimik (proefopstelling). De stalling Lamme van Diesenplein is vrijwel gereed en bij Mimik is discussie ontstaan. | |||
Fietsroutes Margijnenenk - Overstichtlaan | 2.1 | Op koers | Project is afgerond | |||
Fietssnelweg Deventer-Zutphen | 2.1 | Op koers | het Voorlopig Ontwerp (VO) wordt op korte termijn ter finale besluitvorming voorgelegd aan de Provinciale Staten van Gelderland en de raden van de gemeente Zutphen, Lochem en Deventer. | |||
Fietsstructuur A1 zone | 2.1 | Op koers | Bestekvoorbereiding loopt en de aanbesteding wordt daarna ingepland. Er zijn nog enkele discussies gaande over de aanleg op de dijk en de aansluitingen op bestaande infrastructuur. | |||
Herinrichting Lebuinuspleinen | 2.1 | Op koers | Het project is in 2022 gerealiseerd. Inmiddels zitten we in de nazorgfase en worden de laatste restpunten afgewikkeld. De verwachting is dat eind Q2-2023 alles is afgerond. | |||
Omvormen fietspaden | 2.1 | Op koers | Afgerond | |||
Pr. Margrietlaan - Bathmen | 2.1 | Op koers | Werk is afgerond. Nog enkele kleine aanpassingen aan de bebording worden in 2023 uitgevoerd. | |||
Project de Braam | 2.1 | Op koers | Project is afgerond!. | |||
Reconstructie Brinkgarage | 2.2 | Op koers | Het werk is technisch klaar, er vindt nog nazorg plaats en de financiële afhandeling wordt afgerond | |||
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers | In de breedte blijven de investeringen wat achter bij de programmering. | |||
Roessinksweg | 2.1 | Op koers | Werk is in uitvoering! Uitvoering groen wordt afgerond in 2024. | |||
Rotonde Westerberg | 2.1 | Op koers | ||||
Siemelinksweg | 2.1 | Op koers | Project is uitgesteld naar 2023 in verband met de samenloop met groot onderhoudswerk aan de N348 door de provincie. Werk is momenteel in uitvoering! | |||
Tunnel Oostriklaan | 2.1 | Behoeft aandacht | De uitvoering is gereed maar de financiële afwikkeling is nog niet afgerond. De gemeente is nog steeds in gesprek met Prorail en de aannemer waarbij de gemeente een financieel risico loopt als gevolg van opgevoerd meerwerk door de aannemer. Door de verdere uitstel weten we op dit moment niet wanneer we meer duidelijkheid te kunnen verschaffen. Er wordt aangedrongen op een afstemmingsoverleg met de directie om tot een financiële afronding te kunnen komen | |||
Vervangen houten bruggen | 2.1 | Op koers | Uitvoering is voorzien in 2023. |