De ambitie van het programma Veiligheid is om in samenwerking met interne en externe partners de veiligheid, rechtvaardigheid en weerbaarheid te versterken in Deventer. Het programma Veiligheid omvat een breed en complex terrein. Breed omdat veiligheid vele geprioriteerde onderwerpen omvat, van huiselijk geweld en veelplegers, tot de bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit, het voorkomen van polarisering, overlast op straat, het voorkomen en beperken van de risico's van drugsgebruik en digitale criminaliteit.
Complex, omdat voor een effectieve aanpak van veiligheidsvraagstukken de verbinding en samenwerking met en inzet van tal van partijen in de veiligheidsketen en ook daarbuiten essentieel is. Daarnaast kan zich de mogelijkheid voordoen dat er spanning bestaat tussen lokaal beleid en regionale dan wel landelijke prioriteiten. Er zijn grenzen ten aanzien van de mogelijkheden om het gevoel van veiligheid te beïnvloeden. Toch zien steeds meer mensen openbare orde en veiligheid als een taak waar iedereen een bijdrage aanlevert. Toezicht en handhaving ondersteunen de uitvoering van het beleid. Waar mogelijk vindt de inzet van toezicht plaats in overleg met bewoners en instellingen. Daarnaast leveren we vanuit het programma een actieve bijdrage aan de veiligheidsregio IJsselland en daarmee aan een integrale hulpverlening bij rampenbestrijding en crisisbeheersing.
De gemeentelijke rol bij de verschillende prestaties in het programma bestaat veelal uit reguleren (vergunningverlening en handhaving). Daarnaast is er sprake van regisseren en faciliteren (bijvoorbeeld evenementen) en verbinden in zowel beleidsterreinen als netwerkverbanden.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid
Deventer is een gemeente die veilig is en voelt en dat willen we zo houden.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Voorkomen en verminderen van de onveiligheid in Deventer veroorzaakt door brand, ramp of crisis
We voorkomen en verminderen de onveiligheid in Deventer veroorzaakt door brand, ramp of crisis.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Zorgdragen voor de naleving van regels en voorschriften ten behoeve van de openbare orde
We dragen zorg voor de naleving van regels en voorschriften ten behoeve van de openbare orde.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Uitvoering Oekraiense vluchtelingen | 1.2 Openbare orde en veiligheid | Herschikking | |
Sinds begin 2022 worden Oekraïense vluchtelingen opgevangen in Deventer. Deze noodopvang is vanuit programma Openbare en veiligheid (crisisbeheersing) in korte tijd georganiseerd. Omdat de uitvoering en financiën inmiddels stabiel zijn, wordt de financiële verwerking overgezet naar het programma Meedoen,, waar de opvang van vluchtelingen onderdeel is van de taken. Zowel de baten en lasten worden voor €9.022.860 begroot. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Compensatie arbeidsmigranten | 1.2 Openbare orde en veiligheid | Autonome afwijking | |
In de december-circulaire 2022 is €57.549 ontvangen en in de mei-circulaire 2023 €87.676 bedoeld voor de wet Goedverhuurderschap. De middelen zullen worden ingezet ten behoeve van het plan van aanpak Arbeidsmigranten, zoals vermeld in de Voorjaarsnota 2023. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Versterkingsgelden RIEC | 1.2 Openbare orde en veiligheid | Overige afwijking | |
Tot 2023 werden de RIEC opleidingsgelden voor het district IJsselland incidenteel verstrekt. Inmiddels is bekend dat deze middelen structureel zullen worden beschikt. Het betreft de structurele inzet van een projectleider €120.000 en €30.000 budget uitvoeringskosten voor de jaren 2023 en 2024. Het structurele budget voor de projectleider wordt meegenomen bij de begroting 2024. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Veiligheidsregio IJsselland | 1.1 Crisisbeheersing en brandweer | Autonome afwijking | |
In de eerste bestuursrapportage 2023 van de Veiligheidsregio IJsselland wordt het algemeen bestuur voorgesteld om te besluiten tot vaststelling van een verhoging van de gemeentelijke bijdragen 2023 en 2024. De reden hiervan is dat in de nieuwe arbeidsvoorwaarden Veiligheidsregio's een salarisstijging afgesproken is. Het bijbehorende principeakkoord is ingegaan op 2 januari 2023 en leidt tot een structurele loonsverhoging. Als gevolg van deze stijging dienen de gemeentelijke bijdragen te worden verhoogd met €319.642 voor 2023. Het structurele effect van €256.995 wordt verwerkt in de meerjarenbegroting 2024-2027. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 12.498 | 9.546 | 22.044 | -8.375 | 13.669 |
Baten | 900 | 9.036 | 9.936 | -8.873 | 1.063 |
Saldo | -11.598 | -510 | -12.108 | -497 | -12.606 |
Onderwerp | 2023 | |
Technische wijziging | Lasten | 32 |
---|---|---|
Uitvoering Oekraiense vluchtelingen | Lasten | -9.022 |
Compensatie arbeidsmigranten | Lasten | 145 |
Versterkingsgelden RIEC | Lasten | 150 |
Veiligheidsregio IJsselland | Lasten | 319 |
Totaal lasten | -8.376 | |
Uitvoering Oekraiense vluchtelingen | Baten | -9.022 |
Versterkingsgelden RIEC | Baten | 150 |
Totaal baten | -8.872 | |
Saldo | -496 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 6 | 124 | 130 | 0 | 130 |
Putting | 15 | 500 | 514 | 0 | 514 |
Saldo | 8 | 376 | 384 | 0 | 384 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 0 | 1.278 | 1.278 | 0 | 1.278 |
Inkomsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | -1.278 | -1.278 | 0 | -1.278 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 12.498 | 900 | -11.598 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 187 | 13 | -174 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 35 | 0 | -35 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 9.324 | 9.023 | -301 | ||
Totaal programma | 22.044 | 9.936 | -12.108 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Openbare orde en veiligheid | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 6 | 15 | 9 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 97 | 97 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 35 | 35 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 124 | 367 | 243 | ||
Totaal programma | 130 | 514 | 384 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Openbare orde en veiligheid | 3e kwartaalrapportage 2022 | 250 | 0 | -250 | |
4e kwartaalrapportage 2022 | 1.028 | 0 | -1.028 | ||
Totaal programma | 1.278 | 0 | -1.278 |
2e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Nieuwbouw brandweerkazerne | 1.1 | Behoeft aandacht | Als gevolg van prijsstijgingen gedurende de bouw is er een risico dat deze niet binnen het beschikbare krediet kunnen worden opgevangen. | |||
Problematiek Beestenmarkt | 1.2 | Op koers | De voorbereidingen zijn bijna afgerond. Uitvoering vindt plaats in 2023. | |||