Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Binnen het sociaal domein blijven we onze energie inzetten op de transformatie. Het is namelijk steeds nodig om te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door maatwerk na te streven, te werken volgens 1 plan 1 huishouden 1, het creëren van collectieve voorzieningen en datagericht te sturen. De volgende acties uit de procesaanpak zijn hieraan gekoppeld: focus in de wijken; buurthuis 2.0; regievoering; preventieplan en monitoring op de toekomst.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Normale leven versterken (opgroeien en onderwijs)
We versterken het normale leven. Meer dan 90% van de jongeren redt zich met een algemene voorziening of in het sociaal netwerk en doet geen beroep op een maatwerkvoorziening.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Toegang
Toegang biedt ondersteuning aan alle jongeren die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden.De medewerkers Team Toegang Jeugd werken in alle gevallen volgens het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan en 1 regisseur.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
In oorspronkelijke prestatie waren derde verwijzers meegenomen. In de nieuwe prestatie worden alleen de gezinnen meegeteld die rechtstreeks bij de toegang worden aangemeld (dus niet de aanmeldingen die via veilig thuis, scholen en huisartsen binnenkomen bij team toegang jeugd).Historie
Doelstelling - Jeugdhulp
Bevorderen dat ondersteuning op maat wordt geboden, voor een zo kort mogelijke tijdsduur, en zo lang als nodig en tegelijkertijd creëren van een vangnet voor jeugdigen die ondersteuning nodig hebben of geen netwerk hebben
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Als gevolg van het nieuwe woonplaatsbeginsel moet de prestatie omhoog worden bijgesteldWijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Voorschoolse educatie ontheemde peuters | 4.3 Onderwijsbeleid | Overige afwijking | |
Oekraïense kinderen in Nederland gaan vanaf 4 jaar naar school. Om een betere start te maken op de basisschool ondersteunt het Rijk gemeenten in het aanbieden van voorschoolse educatie aan Oekraïense peuters in de leeftijd 2,5 tot 4 jaar. Peuters zijn dan spelenderwijs bezig met de Nederlandse taal en sociaal-emotionele vaardigheden. Voor deze ondersteuning hebben we eenmalige tegemoetkoming van €63.000 ontvangen via een specifieke uitkering. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Stijging aantal jeugdigen woonplaatsbeginsel | 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | Risico | |
In 2022 is door de RSJ een berekening gemaakt van het prijseffect van het nieuwe inkoopmodel. Dit was gebaseerd op de productie 2021 waarin de effecten van het nieuwe woonplaatsbeginsel niet zijn meegenomen. Het prijseffect is structureel meegenomen in de eerste kwartaalrapportage 2023. In de jaarrekening 2022 is een volumetekort (hogere aantallen jeugdigen in de jeugdzorg) van €1,4 miljoen gemeld, wat voor €900.000 wordt veroorzaakt door het woonplaatsbeginsel. Het is waarschijnlijk dat een deel structureel is. Momenteel is er nog geen inzage in de huidige volume ontwikkeling om een goede inschatting te kunnen maken van de kostenontwikkeling 2023. Dit heeft te maken met achterstanden in de toewijzingen en declaratieverwerking. Bij de derde kwartaalrapportage 2023 verwachten we dit inzicht wel te hebben. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
De Zwaluwenburg | 4.2 Onderwijshuisvesting | Nieuw beleid | |
Voor Zwaluwenburg is verkend wat de mogelijke invulling van het gebouw en het omliggende gebied kan worden. Hier moet een vervolg aan gegeven worden. Voor het vervolg van de planvorming voor Zwaluwenburg is een voorbereidingskrediet nodig. Dit voorbereidingskrediet is nodig voor uitwerking en onderzoek om het concept verder uit te werken, zoals het opstellen van een masterplan voor de eerste fase waarin het programma van eisen, de fasering en bouwkundig onderzoek in worden meegenomen. Ook zijn middelen nodig voor de communicatie en participatie, het opstellen van intentieovereenkomsten, het starten met het opstellen van het inrichtingsplan openbare ruimte en het nader onderzoeken van de mogelijke invulling van de tweede fase. Het hiervoor benodigde voorbereidingskrediet bedraagt €200.000. De afschrijving start in 2024 (5 jaar, kapitaallast €44.000), daarom is er geen bedrag opgenomen in 2023. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Nieuwkomers 4 t/m 12 jaar | 4.3 Onderwijsbeleid | Risico | |
Vanuit de rijksbijdrage onderwijsachterstandenbeleid (OAB) wordt VVE bekostigd en het onderwijs aan nieuwkomers, inclusief Oekraïners. We zien vanaf 2022 een stijging van het aantal leerlingen. Zoals nu bekend zijn de inkomsten die de gemeente en het onderwijs krijgt voor onderwijs aan nieuwkomers lager dan de kosten die gemaakt worden. Afhankelijk van de vergoeding van het rijk (gebaseerd op het werkelijk aantal leerlingen) weten we hoeveel het tekort in 2023 bedraagt. Dat is pas bekend bij de eindafrekening in april 2024. In het najaar proberen we een eigen prognose te maken om de omvang van het mogelijke tekort in kaart te brengen. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Extra capaciteit aantonen rechtmatigheid jeugdzorgdossiers | 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | Risico | |
In het accountantsverslag 2022 heeft de accountant aan de hand van steekproeven geconstateerd bij de dossiercontrole van Jeugd dat er niet altijd een zichtbare toetsing plaats vindt op recht, hoogte en duur van toekenningen volgens de geldende wet- en regelgeving. Één bevinding vanuit de steekproef is geëxtrapoleerd op de totale omvang jeugd. Dit leidde in de jaarrekening 2022 tot een onzekerheid in de rechtmatigheid van €837.000. Door een wijziging van de verordening Jeugd met ingang van 1 januari 2023, de implementatie van een nieuwe inkoopsystematiek en nieuw informatiesysteem moeten de werkprocessen binnen jeugd aangepast worden. Geconstateerd is dat de jeugddossiers door deze wijzigingen nog niet compleet respectievelijk nog niet gedegen onderbouwd zijn om recht, hoogte en duur van een toekenning te kunnen toetsen. In 2023 zal het college voor het eerste jaar een financiële rechtmatigheidsverantwoording moeten afgeven bij de jaarrekening. Wanneer vanuit de verbijzonderde interne controle op basis van steekproeven geconstateerd wordt dat de financiële rechtmatigheid (recht, hoogte en duur) van de jeugddossiers niet voldoende kan worden aangetoond, leidt dit zeer waarschijnlijk tot een overschrijding van de verantwoordingsgrenzen voor de rechtmatigheid. Om dit te voorkomen is besloten om een herstelactie uit te voeren. Hiervoor is een extern projectteam ingehuurd. De extra kosten van de herstelactie worden bij de 3e kwartaalrapportage 2023 in beeld gebracht. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 46.386 | 1.416 | 47.802 | 149 | 47.950 |
Baten | 4.424 | 1.215 | 5.639 | 66 | 5.705 |
Saldo | -41.961 | -201 | -42.162 | -83 | -42.245 |
Onderwerp | 2023 | |
Voorschoolse educatie ontheemde peuters | Lasten | 63 |
---|---|---|
Technische wijziging | Lasten | 85 |
Totaal lasten | 148 | |
Voorschoolse educatie ontheemde peuters | Baten | 63 |
Technische wijziging | Baten | 2 |
Totaal baten | 65 | |
Saldo | -82 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 0 | 193 | 193 | 0 | 193 |
Putting | 357 | 162 | 519 | 0 | 519 |
Saldo | 357 | -32 | 326 | 0 | 326 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 15.646 | -5.317 | 10.330 | 400 | 10.730 |
Inkomsten | 0 | 143 | 143 | 0 | 143 |
Saldo | -15.646 | 5.459 | -10.187 | -400 | -10.587 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Jeugd en onderwijs | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 46.395 | 4.424 | -41.971 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 767 | 248 | -519 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 897 | 813 | -84 | ||
Verhoging krediet KC Rivierenwijk | -42 | 0 | 42 | ||
Aanbestedingsresultaat KC Borgele | -20 | 0 | 20 | ||
Onderwijshuisvesting 2023 | 41 | 0 | -41 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | -384 | 2 | 386 | ||
Ambtelijke wijziging | 149 | 152 | 3 | ||
Totaal programma | 47.803 | 5.639 | -42.164 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Jeugd en onderwijs | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 357 | 357 | |
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 84 | 84 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 193 | 78 | -115 | ||
Totaal programma | 193 | 519 | 326 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Jeugd en onderwijs | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 15.646 | 0 | -15.646 | |
4e kwartaalrapportage 2022 | 18.768 | 143 | -18.625 | ||
Verhoging krediet KC Rivierenwijk | 1.156 | 0 | -1.156 | ||
Aanbestedingsresultaat KC Borgele | -1.023 | 0 | 1.023 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | -25.779 | 0 | 25.779 | ||
Ambtelijke wijziging | 1.561 | 0 | -1.561 | ||
Totaal programma | 10.329 | 143 | -10.186 |
2e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Aanpassing Slingerbos - Inhuizing zonnewijzer | 4.2 | Op koers | Voor de aanpassing in het gebouw van de basisschool Slingerbos ivm medegebruik van de basisschool Zonnewijzer is een vergoeding toegekend. De vergoeding is, conform het in 2021 geraamde bedrag incl. indexaties, aan de schoolbesturen toegekend. | |||
Facelift Enkdwarsstraat | 4.2 | Op koers | Eerste deel van de facelift is afgerond. Het tweede deel wordt in samenhang met de doorontwikkeling van het IHP opgepakt | |||
Marke Zuid VMBO | 4.2 | Behoeft aandacht | Zie leidraad grote projecten | |||
Nieuwbouw gymlokaal VSO Deventer | 4.2 | Op koers | In afwachting van locatie en de aanbesteding | |||
Nieuwbouw school VSO Deventer | 4.2 | Op koers | In afwachting van de locatie en de aanbesteding | |||
Uitbreiding KC Borgele permanent | 4.2 | Op koers | Aanvullend krediet is via raadsbesluit toegekend. Bouw is gestart. Verwachte oplevering december 2023. | |||
Uitbreiding Kindcentrum Rivierenwijk | 4.2 | Op koers | Afgerond. De extra lokalen zijn aangebouwd. | |||
Vervangende nieuwbouw Sancta Maria Lettele | 4.2 | Op koers | Aanvullend krediet is via raadsbesluit toegekend. Intentieovereenkomst wordt z.s.m. met betrokken partijen getekend. | |||