Bedrijventerrein A1
Projectnaam | A1 Bedrijvenpark Deventer | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 7 juli 2023, 2e kwartaalrapportage 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van het nieuwe bedrijventerrein: A1 Bedrijvenpark Deventer. Het totale projectgebied is circa 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar is voor de vestiging van bedrijven om daarmee een belangrijke impuls te geven aan de economische groei en de werkgelegenheid in Deventer. A1 Bedrijvenpark is voor Deventer een belangrijke ontwikkelingslocatie voor bedrijven. Deventer heeft lang geen uitbreidingsmogelijkheden gehad, waardoor grote nieuwe vestigers en lokale bedrijven die wilden doorgroeien nergens terecht konden. A1 Bedrijvenpark is door haar aard en ligging zeer geschikt voor logistiek, duurzame maakindustrie en voor lokale bedrijven die willen doorgroeien. Oorspronkelijk betrof het terrein grondgebied van de gemeente Gorssel en provincie Gelderland. In een convenant (1999/2004) zijn diverse afspraken en beperkingen opgenomen voor A1 Bedrijvenpark. Dit gaat op voor milieucategorieën, bouwhoogtes, afstand tot de bebouwing en afspraken over grondwallen en bufferzones. Door het zorgvuldig inpassen van de belangen van flora en fauna wordt een kwalitatief goed plan verkregen waarin ecologische zones een belangrijke plek hebben gekregen en waarin bescherming van soorten, natuur inclusief bouwen en een fijne werkomgeving vanzelfsprekendheden zijn. In mei 2013 is het bestemmingsplan A1 Bedrijvenpark Deventer 1e partiële herziening onherroepelijk geworden. Hiermee was de weg vrijgemaakt om met de realisatie te starten. Per december 2014 is de onderdoorgang onder het spoor gereed en is de deur naar het bedrijvenpark echt open. Het oostelijke deel is bouwrijp gemaakt (wegen, terrein op hoogte brengen, NUTS, riool, etc.) en vanaf 2015 zijn de eerste bedrijven er zich gaan vestigen. Inmiddels is het oostelijk deel woonrijp gemaakt en overgedragen aan de beheerorganisatie van de gemeente. Het terrein heeft hoge duurzaamheidsdoelstellingen. Zo is de maximale milieucategorie 3.2, wat betekent dat bedrijven uitgedaagd worden om te innoveren om zich te kunnen vestigen op A1 Bedrijvenpark. Vanaf de start is gekozen om het A1 Bedrijvenpark aardgasloos te maken. Dit vergt vernieuwende manieren van bouwen en het inrichten van bedrijfsprocessen. Zo zijn er twee windmolens direct aangesloten op het terrein en er is een LNG tankstation gerealiseerd. Daarnaast wordt er onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een smart energy hub. De huidige netcongestie maakt de noodzaak voor een alternatieve energievoorziening zoals een energy hub nog meer zichtbaar. Doelstelling is om een toekomst vast bedrijvenpark te realiseren dat over 20 jaar nog steeds aantrekkelijk en concurrerend is om bedrijven te kunnen binden. De groene setting geeft ook invulling aan het duurzame karakter. Het Nederlandse waterstofproject DREAMH2AUL is officieel gestart. Het project omvat de ontwikkeling en het testen van twee 44-tons waterstof-elektrische vrachtwagens en het toevoegen van een waterstof-vulpunt aan een tankstation op het A1 bedrijvenpark Deventer. De waterstof die geleverd wordt bij dit tankstation zal uitsluitend groen zijn. De planning is dat in Q4 2024 zowel het vulpunt als de testlocatie voor vrachtwagens operationeel zullen zijn. | |||
Besluitvorming | |||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
De gemeente Deventer heeft tot en met 2022 ruim 34 ha. geleverd bij de notaris voor het oostelijke deel en 8 ha op het westelijke deel van A1 bedrijvenpark . 1. Er was op het oOostelijke deel een kavel gereserveerd door Necron waarover een juridisch conflict is ontstaan. De rechtbank heeft hier een uitspraak over gedaan en aangegeven dat partijen hierover verder in onderhandeling moeten treden. Inmiddels is er een koopovereenkomst opgesteld waar beide partijen akkoord mee zijn. De kavel is bij de notaris gepasseerd in het afgelopen kwartaal. Verkoopstrategie kavels West
De uitgifte gaat op volgende wijze: In Q4 2022 zijn 4 kavels op de markt gezet om op in te schrijven. Deze inschrijving is gesloten op 9 maart 2023. Er hebben mooie bedrijven ingeschreven. Uit Deventer, buiten Deventer, uit verschillende branches. Op basis van de ingediende plannen heeft de beoordelingscommissie een rangorde bepaald. De bedrijven met het hoogst aantal punten hebben een betaalde reservering gekregen voor 6 maanden. De gegadigde voor kavel 15 heeft van de reservering afgezien en deze kavel gaat samen met een aantal nieuwe kavels opnieuw in verkoop. In het najaar 2023 wordt besloten welke kavels, wanneer in de verkoop genomen zullen worden. Dit wordt bekend gemaakt op de website van A1 Bedrijvenpark. Buiten de inschrijving is gebleven een kavel die gereserveerd is voor Trebbe /Dijkham. Zij hebben een bouwclaim en daarmee een recht op een kavel/ontwikkeling op A1 Bedrijvenpark Deventer West. Daarnaast is er nog een kavel gereserveerd voor een mogelijke bedrijfsverplaatsing met een aanzienlijke maatschappelijke impact. Werk/woonlocaties voor kermisexploitanten. Bouwrijp, en woonrijpmaken De nutsbedrijven hebben de aanleg van het hoofdleidingennet langs de hoofdontsluiting gerealiseerd. Wanneer ze de leidingen langs de subontsluiting zullen aanleggen is afhankelijk van de aanvragen en de planning nutsbedrijven. Netcongestie De gemeente is gaat samen met de kopers, marktpartijen en netbeheerder actief op zoek naar oplossingsrichtingen, waaronder de opzet van een collectieve Energie Hub. Aansluiting N348 | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | |||
Financiën | Op koers | ||
A1 Bedrijvenpark is een verlieslatende grondexploitatie. De verliesvoorziening voor A1 Bedrijvenpark is met de vaststelling van de jaarrekening 2022 verlaagd naar € 19,4 miljoen. In het Meerjaren Perspectief Grondzaken bij de jaarrekening is een nadere toelichting op dit resultaat gegeven. Binnen de projectgroep zijn de uitgangspunten en de ramingen in de grondexploitatie opnieuw tegen het licht gehouden. Op dit moment is er geen aanleiding om de prognoses van de grondexploitatie bij te stellen. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Voor 2023 is een nieuwe begroting opgemaakt. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
In aanloop naar de actualisatie grondexploitaties Jaarrekening 2022 is er een hertaxatie van de kavels uitgevraagd. Daaruit is een minimale en maximale prijs p/m2 voortgekomen. Daaruit blijkt dat de grondwaarde gestegen is, zelfs als we de minimale grondprijs hanteren. Op basis van de taxatie zijn de grondprijzen naar boven bijgesteld. Hierdoor is het resultaat van de grondexploitatie verbeterd, maar neemt ook het risico toe omdat niet zeker is of de grond ook voor die prijs verkocht zal worden. In de risicoreservering is rekening gehouden met conjunctuurgevoeligheid. Dit is opgenomen door rekening te houden met de mogelijkheid dat opbrengsten kunnen dalen of dat vertraging optreedt in tempo van de uitgifte op de midden-lange termijn. Daarnaast is ook een risicoreservering aangehouden m.b.t. de taxatiewaarde of te wel kunnen de kavels verkocht worden voor de getaxeerde waarden? Verder is een risicoreservering opgenomen vanwege mogelijke vertraging door congesties. De totale risicoreservering komtwam bij de jaarrekening daarmee op € 3 mln. Op dit moment is er geen aanleiding om het risicoprofiel van de grondexploitatie bij te stellen. We merken echter steeds meer dat de fasering van de kavels onder druk komt te staan. Een belangrijke oorzaak hiervan is de netcongestie. Bij de vaststelling van de jaarrekening is het risico van de netcongestie geraamd op een impact van € 4,5 mln. (op basis van 3 jaar vertraging). Het is op dit moment erg lastig om alle gevolgen te overzien welke financiële impact een netcongestie op de kaveluitgifte kan hebben. We merken echter steeds meer dat de fasering van de kavels onder druk komt te staan. Een belangrijke oorzaak hiervan is de netcongestie. Mogelijk is datworden kavels daardoor later verkocht worden dan nu is voorzien en is vastgelegd in de grondexploitatie. Naast renteverlies betekent dat bijvoorbeeld ook extra plankosten omdat de looptijd van het project in dat geval toeneemt. In de aankomende maanden zal duidelijker worden welke financiële gevolgen de netcongestie voor de gemeente kan hebben en hoe groot de kans is dat deze situatie zich voordoet. Voor nu ramen we het extra risico bedrag uit op € 2,0 mln. Het totale risico wordt daarmee 5 miljoen Bij de zomeractualisatie is de kans van optreden van dit risico verhoord en is het totale risicobedrag voor het Bedrijventerrein A1 met circa € 0,5 toegenomen tot een totaalbedrag van ruim € 3,5 mln. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
zie boven | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Planning op hoofdlijnen: Uitgifte laatste kavel ‘Oost’: 2023; | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Een belangrijke gesprekspartner bij de ontwikkeling is de dorpsraad Epse. Vanuit het verleden zijn er afspraken gemaakt over de ontwikkeling van het A1 Bedrijvenpark Deventer in relatie tot het beperken ven de overlast voor het dorp Epse en bewoners die er vlakbij wonen. De afspraken uit 1999 en 2005 zijn omgezet in een bestemmingsplan en inrichtingsplan (2009/2012). In de praktijk blijft het belangrijk om de inzichten over de plannen en verschijningsvormen buiten met elkaar te bespreken. De dorpsraad, de gemeente Lochem en de gemeente Deventer hebben hierover regelmatig contact over gehad. In de afgelopen periode zijn hier geen verdere ontwikkelingen geweest. | |||
Overige informatie |