Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Het sociaal domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om vol in te blijven zetten op transformatie. Investeren in preventie blijft de sleutel om te voorkomen dat mensen zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. We blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door binnen de programma’s afzonderlijk onze doelen en resultaten te benoemen en realiseren, maar ook door een nauwe samenwerking tussen de programma’s. Zo werken we nadrukkelijk samen aan het initiatief ‘voorzieningen in de buurt’, aanpak dak- en thuisloze jongeren, wijkgericht werken en nog diverse andere initiatieven.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Ontwikkelen naar werk
We ontwikkelen de competenties van mensen waardoor zij een plek krijgen op de arbeidsmarkt
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Arbeidsmarkt
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die kan werken, moet werken en voor mensen die niet kunnen werken bieden wij een vangnet (een uitkering).
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Alle klanten worden gewezen en ondersteund bij het aanvragen van minimaregelingen. We kunnen nu nog niet zeggen of dit tot een stijging van 10% heeft geleid.Doelstelling - Participeren in de samenleving
We faciliteren uitkeringsgerechtigden om actief mee te doen in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Uiterlijk in de 3e kwartaalrapportage 2023 komt er een nieuw plan van aanpak voor pilot basisbaan, dit wordt in samenhang bekeken met de evaluatie van de participatiemakelaar.Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Nader voorlopig BUIG budget 2023 | 6.3 Inkomensregelingen | Risico | |
Begin mei is het nader voorlopig budget voor de bijstand bekend geworden voor het jaar 2023. Het nader voorlopige budget voor Deventer is €37.622.729. De budgetmutatie ten opzichte van het voorlopige budget voor Deventer is -€348.128. In de huidige prognose is ook rekening gehouden met de daadwerkelijke realisatie 2022 in Deventer en de ontwikkeling van het bijstandsvolume tot nu toe (inclusief de voortgang van het aanvalsplan voordeel van €224.000). Door realisatie taakstelling huisvesting statushouders is het aantal uitkeringsgerechtigden gestegen met 72 uitkeringsgerechtigden. Dit betekent een nadeel ad €766.708,00 voor 2023. Het nader voorlopige macrobudget wordt eind september, na ontvangst van de definitieve beschikking bijgesteld. Per saldo is het voorlopige tekort op de BUIG €1,181 miljoen in 2023. Op basis van de definitieve beschikking wordt de begroting bijgesteld in de derde kwartaalrapportage. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Aanpak armoede en schulden | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
In de meicirculaire 2023 zijn er middelen beschikbaar gesteld van €273.850 voor dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden. Deze middelen worden ingezet bij het plan van aanpak preventie en vroegsignalering. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Energietoeslag 2023 | 6.5 Arbeidsparticipatie | Autonome afwijking | |
Het wetsvoorstel energietoeslag 2023 is nog in behandeling. Huishoudens met een inkomen op of net boven het sociaal minimum kunnen in 2023 eenmalig €1.300 energietoeslag aanvragen. Gemeenten beoordelen of iemand in aanmerking komt. In het wetsvoorstel is ook een regeling opgenomen voor uitwonende studenten met een aanvullende beurs. Zij ontvangen een eenmalige tegemoetkoming van €400 via de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Deze middelen worden geboekt binnen programma Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt. Na goedkeuring van het wetsvoorstel wordt er over gegaan tot uitvoering. De dekking bestaat uit de middelen die in 2022 zijn ontvangen en de middelen die we in 2023 ontvangen. De middelen over 2022 zijn overgeheveld naar 2023. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Plan van aanpak bewindvoering | 6.3 Inkomensregelingen | Knelpunt bestaand beleid | |
Om uitvoering te kunnen geven aan de aanbevelingen uit het onderzoek beschermingsbewind zijn er middelen nodig. Er is €50.000 opgenomen in de Voorjaarsnota 2023 voor uitvoering in 2024. Om nu te kunnen starten in 2023 is er eveneens €50.000 nodig. Deze middelen worden ingezet voor de projectleider die deze verbeterpunten gaat implementeren in de organisatie. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Specifieke uitkering uitvoeringskosten hersteloperatie 2021 | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
Over 2021 hebben wij de vaststelling kosten en vergoeding regeling specifieke uitkering kwijtschelding publieke schulden SZW in verband met de hersteloperatie toeslagen ontvangen. Voor 160 gedupeerden ontvangen we €44.000. Deze middelen kunnen vrijvallen naar de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
ESF REACT subsidie | 6.5 Arbeidsparticipatie | Overige afwijking | |
In juli 2023 is het voorlopig van bedrag €883.047 bekend gemaakt. De helft van het bedrag €441.524 is in 2023 ontvangen. Het restant wordt na de definitieve vaststellingsbeschikking van de ESF REACT subsidie binnen 24 maanden ontvangen. Uit deze middelen willen we €375.000 voor het project Human Capital agenda besteden zoals vermeld in de Voorjaarsnota 2023 en daarnaast we willen €280.000 besteden aan uitvoeringskosten om te kunnen deelnemen aan het nieuwe ESF subsidie die zal plaatsvinden vanaf 2024. Het restant wordt ingezet voor de reeds gemaakt kosten binnen de programma voor de Human Capital agenda en voor de uitvoeringskosten van beleid. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Circulus | 6.5 Arbeidsparticipatie | Risico | |
In de gesprekken naar een oplossing voor het knelpunt binnen de DVO Buitenruimte is de risico aanwezig dat er een tekort ontstaat van maximaal €310.00. In de derde kwartaalrapportage kunnen we met meer zekerheid aangeven wat het knelpunt is en of er dekking is binnen het programma. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Ondersteuningfonds energie | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
De plannen rondom de compensatie voor huishoudens in de energierekening waren bij de begroting 2023 nog niet uitgewerkt door het kabinet. Uw raad heeft toen besloten om hier €1.700.000 voor beschikbaar te stellen. Inmiddels heeft het Rijk voor 2022 een energietoeslag gegeven en is dit voornemens ook te doen voor 2023. De gereserveerde middelen kunnen vrijvallen. Mochten er knelpunten ontstaan in de uitvoering of uitkering van de Rijksbijdrage voor 2023 dan kan er een beroep worden gedaan op de algemene middelen als achtervang indien nodig. Dekking: Verrekening met algemene middelen |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 75.334 | 14.117 | 89.451 | 514 | 89.965 |
Baten | 41.007 | 3.436 | 44.443 | 617 | 45.059 |
Saldo | -34.328 | -10.681 | -45.009 | 102 | -44.906 |
Onderwerp | 2023 | |
Plan van aanpak bewindvoering | Lasten | 50 |
---|---|---|
ESF REACT subsidie | Lasten | 441 |
Ondersteuningfonds energie | Lasten | -1.700 |
Energietoeslag 2023 | Lasten | 342 |
Aanpak armoede en schulden | Lasten | 273 |
Technische wijziging | Lasten | 1.106 |
Totaal lasten | 512 | |
Specifieke uitkering uitvoeringskosten hersteloperatie 2021 | Baten | 44 |
ESF REACT subsidie | Baten | 441 |
Technische wijziging | Baten | 131 |
Totaal baten | 616 | |
Saldo | 104 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting | 65 | 8.000 | 8.065 | 0 | 8.065 |
Saldo | 65 | 8.000 | 8.065 | 0 | 8.065 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Meerjearenbegroting 2023-2026 | 75.334 | 41.007 | -34.327 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 6.801 | 3.143 | -3.658 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 6.796 | 269 | -6.527 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 521 | 24 | -497 | ||
Totaal programma | 89.452 | 44.443 | -45.009 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 65 | 65 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | -380 | 1.093 | 1.473 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 6.527 | 6.527 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 380 | 380 | 0 | ||
Totaal programma | 0 | 8.065 | 8.065 |