Op november 2022 heeft de raad de programmabegroting 2023 vastgesteld. In de eerste kwartaalrapportage 2023 is het begrotingssaldo positief bijgesteld. Na vaststelling van de eerste kwartaalrapportage bedroeg het saldo €5.240.000 voordelig. Bij de voorjaarsnota 2023 is het saldo gewijzigd naar €5.584.000 voordelig. Dit saldo is bij de voorjaarsnota 2023 ingezet voor nieuw beleid.
Het financiële startpunt van deze tweede kwartaalrapportage is daarom €0.
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |
Omschrijving | 2023 |
---|---|
Uitkomst begroting na VJN 2023 | 5.584 |
Inzet begrotingssaldo bij VJN 2023 in nieuw beleid | -5.584 |
Saldo startpunt 2e kwartaalrapportage 2023 | 0 |
Na de eerste kwartaalrapportage 2023 en de Voorjaarsnota 2023 is de uitkomst van de begroting gewijzigd op basis van het volgende raadsbesluit.
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |||
Omschrijving | Programma | 2023 | |
1 | Voorbereidingskrediet Wechelerhoek Schalkhaar | Herstructurering en vastgoed | -150 |
---|---|---|---|
Saldo | -150 |
- Voorbereidingskrediet Wechelerhoek Schalkhaar
Op 15 september 2021 is een voorkeursrecht gevestigd op diverse gronden in de Wechelerhoek. Het voorbereidingskrediet wordt gebruikt om de kansrijkheid van de ontwikkeling van de Wechelerhoek te verkennen (raadsbesluit 2023-593 ). Bij een financieel haalbare analyse, worden de uitgaven alsnog gedekt uit de toekomstige positieve resultaten van het project.
Op basis van de informatie die is aangeleverd voor de tweede kwartaalrapportage moet de uitkomst van de begroting 2023-2027 worden aangepast.
Er zijn door de programma’s diverse ontwikkelingen gemeld. Verhogingen en verlagingen in baten en lasten binnen het bestaande beleid, die veroorzaakt worden door (onvoorzienbare en onvermijdbare) externe factoren en waarvan uitstel extra kosten met zich zal meebrengen of op andere wijze zal leiden tot onoverkomelijke problemen. In de budgetregels is dit nader toegelicht. Deze worden verrekend met de algemene middelen. In een aantal gevallen is de nieuwe ontwikkeling een knelpunt bestaand beleid.
Tegenvallers (zowel niet-beïnvloedbare als beïnvloedbare) in de uitvoering van bestaand beleid moeten binnen het programma worden opgevangen. Dat wil zeggen, dat programma's de verantwoordelijkheid hebben primair te zoeken naar oplossingen binnen hun programma als zich tegenvallers voor (gaan) doen.
Als deze bijsturing binnen het programma voor het lopende begrotingsjaar leidt tot ongewenste aantasting van bestaande prestaties, dan vindt eenmalig dekking plaats uit de algemene middelen. Ook kan het in sommige gevallen zo zijn dat aanpassing van de bestaande prestatie in het lopende jaar wegens contractuele verplichtingen met derden niet mogelijk is
De structurele oplossing moet binnen het programma worden aangedragen met een heroverwegingsvoorstel. Deze heroverwegingen zijn voorzien van een * in de tabel. Bij de Voorjaarsnota of de Begroting vindt integrale afweging en besluitvorming plaats over de wijze waarop het aangedragen financiële knelpunt structureel wordt opgelost:
- Voor een heroverwegingsvoorstel binnen het programma;
- Dekking vanuit algemene middelen.
Bij de keuze voor optie 2. Dekking algemene middelen zijn er twee denkbare opties voor invulling:
- het inzetten van vrij beschikbare financiële ruimte en
- creëren financiële ruimte door een gemeente brede financiële heroverwegingsronde binnen alle programma’s van de begroting
De onderwerpen die een beroep doen op de algemene middelen zijn als volgt in te delen:
- nieuwe autonome ontwikkelingen die conform de regels direct worden verrekend met algemene middelen;
- eenmalige en structurele knelpunten bestaand beleid en structurele op te vangen binnen programma.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | ||||
Nr. | Omschrijving | Programma | Structureel/ | 2023 |
---|---|---|---|---|
1 | SDE subsidie zonnepanelen | Milieu en Duurzaamheid | Incidenteel | -109 |
2 | Uitstel omgevingswet | Ruimtelijke ontwikkeling | Incidenteel | 200 |
4 | SPUK uitvoeringskosten hersteloperatie | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Incidenteel | 44 |
5 | Ondersteuningfonds energie | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Incidenteel | 1.700 |
6 | Belastingaanslag reiskostenforfait | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -300 |
7 | Pseudopremie WW | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 75 |
8 | Meicirculaire 2023 gemeentefonds | Algemene dekkingsmiddelen | Structureel | 169 |
9 | Vrijval Corona algemeen budget | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 282 |
3 | Winstneming grondexploitatie | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 121 |
Saldo | 2.182 |
Structurele mutaties worden jaarlijks in de begroting en meerjarenraming opgenomen. Onder incidenteel verstaan we de baten en lasten die zich eenmalig voordoen.
Zie voor een toelichting op bovenstaande onderwerpen de desbetreffende programma's.
Financiële tegen – en meevallers in de uitvoering van het bestaande beleid kunnen leiden tot bijstellingen van de begroting. De begrotingsregel bij knelpunten in het bestaande beleid is normaal gesproken dat allereerst binnen het programma wordt gekeken naar dekking. Voor onderstaande knelpunten wordt er een uitzondering gemaakt en vindt dekking plaats binnen de algemene middelen, omdat er binnen de programma's geen ruimte is om deze knelpunten zelf op te lossen in 2023.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | ||||
Nr. | Omschrijving | Programma | Structureel | 2023 |
---|---|---|---|---|
1 | Contactplatform | Burger en Bestuur | Incidenteel | -200 |
2 | Verkiezingen | Burger en Bestuur | Incidenteel | -288 |
3 | Decentralisatie uitkering bodembescherming | Milieu en duurzaamheid | Incidenteel | 112 |
4 | Plan van aanpak Bewindvoering | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Incidenteel | -50 |
5 | Motie verkorten BKR registratie | Meedoen | Incidenteel | -34 |
6 | Museum Eicas | Kunst en Cultuur | Incidenteel | -75 |
7 | Implementatie financieel systeem | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -117 |
8 | BAG | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -290 |
9 | Versterken juridische functie | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -35 |
10 | Versterking fin.administratie | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -51 |
Saldo | -1.028 |
In de verordening artikel 212 is opgenomen dat voorstellen voor nieuw beleid centraal worden afgewogen bij de Voorjaarsnota en/of de Begroting. Tussentijds kan het college alleen de raad voorstellen de begroting te wijzigen voor nieuw beleid, indien dit nieuw beleid voldoet aan de 3O’s: een 'onvermijdelijke', 'onuitstelbare' en 'onvoorziene' situatie.
Wij maken hierop een uitzondering voor de voorbereidingskosten voor de nieuwbouw Zwaluwenburg. Daarnaast is tijdens de Voorjaarsnota behandeling een aantal moties aangenomen waarvan de uitvoering eveneens start in 2023.De motie 'Fietsparkeren binnenstad' doet daarbij een beroep op het positieve begrotingssaldo van de Voorjaarsnota 2023. De motie 'Groene waterstof' wordt gedekt binnen het programma Milieu en duurzaamheid (energietransitie).
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | ||||
Nr. | Omschrijving | Programma | Structureel / Incidenteel | 2023 |
---|---|---|---|---|
1 | Motie Fietsparkeren binnenstad | Leefomgeving | Incidenteel | -50 |
AF: dekking Motie begrotingssaldo VJN 2023 | Leefomgeving | Incidenteel | 50 | |
2 | Voorbereidingskosten nieuwbouw Zwaluwenburg | Jeugd en Onderwijs | Incidenteel | 0 |
Saldo | 0 |
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | ||||
Nr. | Omschrijving | Programma | Structureel / Incidenteel | 2023 |
---|---|---|---|---|
1 | Motie Groene Waterstof | Milieu en duurzaamheid | Incidenteel | -25 |
AF: Dekking Middelen energietransitie | Milieu en duurzaamheid | Incidenteel | 25 | |
Saldo | 0 |
Een toelichting treft u aan bij de desbetreffende programma's onder het hoofdstuk Afwijkingen.
Op basis van het voorgaande, bedraagt de uitkomst van de begroting 2023-2027
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | ||
Omschrijving | 2023 | |
1 | Uitkomst begroting na 1e kwartaalrapportage 2023 | 5.584 |
---|---|---|
2 | Inzet begrotingssaldo bij voorjaarsnota 2023 | -5.584 |
3 | Reeds genomen raadsbesluit | -150 |
4 | Autonome ontwikkelingen | 2.182 |
5 | Knelpunten bestaand beleid | -1.028 |
6 | Nieuw beleid | 0 |
Saldo uitkomst begroting 2023 | 1.004 |
De voordelige uitkomst van de begroting 2023 wordt gestort in de generieke weerstandsreserve.
Corona
In dit hoofdstuk wordt een overzicht gegeven van de beschikbare eenmalige budgetten om nadelen corona te dekken . In raadsmededeling 2022-883 hebben wij de raad voorgesteld geen generieke subsidieronde coronacompensatie uit te voeren voor instellingen met een negatief exploitatieresultaat over 2022. Op basis van de exploitatieresultaten 2022 kunnen instellingen zich wel melden bij de gemeente. Mits hun exploitatieresultaat negatief is en dit veroorzaakt is door corona, kunnen zij ook over 2022 in aanmerking komen voor coronacompensatie. Tot dusver hebben wij geen aanvragen ontvangen, wel hebben wij een vooraankondiging van twee instellingen die hier een beroep op willen doen. Het voorstel is om deze bedragen voorlopig te laten staan.
a. Algemeen budget
Voor het algemene budget corona is nog eenmalig €282.000 beschikbaar voor nagekomen corona aanvragen. Er zijn geen nagekomen corona aanvragen ontvangen die een beroep doen op dit algemene budget. Voorgesteld wordt om de resterende €282.000 te laten vrijvallen.
(bedragen x €1) | Bedrag |
---|---|
Beschikbaar na 1e kwartaalrapportage 2023 | 282.000 |
Aanvragen 2e kwartaalrapportage 2023 | 0 |
Saldo 2e kwartaalrapportage 2023 | 282.000 |
b. Budget cultuur
In de raadsvergadering van maart 2021 is de onderstaande motie aangenomen: De raad draagt het college van B&W op:
- De culturele instellingen te steunen conform het afwegingskader Coronacrisis. De niet-benutte rijksmiddelen beschikbaar te stellen voor cultuurmakers, zijnde organisaties, verenigingen, vrijwilligersorganisaties, stichtingen of zelfstandigen, die het culturele klimaat bevorderen.
- Hiervoor de bestaande Programmasubsidieregeling cultuur te gebruiken.
- Het subsidietraject te versnellen.
- De uitwerking hiervan, en de rapportage van de bestedingen een plek te geven in de P&C-cyclus.
Voor de stelpost corona (cultuur) is nog eenmalig €268.000 beschikbaar:
Zoals aangekondigd in de eerste kwartaalrapportage 2023 hebben in totaal twee instellingen zich bij de gemeente gemeld met een aanvraag voor coronacompensatie 2022 (Events Deventer en MIMIK). Vanuit andere domeinen zijn geen corona-aanvragen 2022 binnengekomen.
Voor Events Deventer en MIMIK is het niet mogelijk het exploitatietekort 2022 veroorzaakt door (na)effecten van corona, uit eigen reserves te dekken.
Events Deventer heeft in voorgaande jaren geen coronasteunmiddelen kunnen reserveren: deze zijn conform afspraak benut om het negatieve exploitatieresultaat van de VVV te dekken (raadsmededeling 2020-1970).
MIMIK draait vanaf 2023 voor het eerst een reguliere exploitatie: de opbouw van reserves, noodzakelijk onderdeel van een toekomstbestendige bedrijfsvoering, start nu.
Het voorstel is de beide corona-aanvragen te honoreren ter hoogte van het exploitatietekort 2022 (conform raadsmededeling 2022-883 ):
- Events Deventer €127.663
- MIMIK €208.466
- Totaal €336.129
Voor de totale kosten van €336.129 is vanuit het programma Kunst en cultuur reeds €122.214 gedekt (vooruit betaalde coronacompensatie 2021). Het totaal aan nog benodigde dekking voor coronacompensatie 2022 komt hiermee op €213.915. Hiervoor wordt het Coronabudget Cultuur (stand eerste kwartaalrapportage 2023 €268.000) aangewend. Het saldo Coronabudget Cultuur bedraagt hierna €54.000.
De motie 'Coronasteungeld voor Cultuur blijft bestemd voor cultuur' van 17 maart 2021 wordt hierbij afgedaan. Conform de eerste kwartaalrapportage 2023 zijn de resterende coronasteunmiddelen aangehouden om eventuele exploitatietekorten 2022 te kunnen afhandelen. Het resterende deel van €54.000 kan vrij vallen ten gunste van het programma kunst en cultuur, conform motie.
(bedragen x €1) | Bedrag |
---|---|
Beschikbaar na 1e kwartaalrapportage 2023 | 268.000 |
aanvragen 2e kwartaalrapportage 2023 | -214.000 |
Saldo 2e kwartaalrapportage 2023 | 54.000 |
Voorgesteld wordt om het resterende algemene budget voor Corona te laten vrijvallen. En de resterende middelen voor Corona Cultuur ten gunste van het programma Kunst en Cultuur te brengen conform motie.
Onvoorzien
De raming van de post Onvoorzien in de begroting 2023 bedraagt €240.000. Door uw raad is besloten hiervan €100.000 aan te wenden, waarna er een saldo van €140.000 resteert. Per abuis is bij de eerste kwartaalrapportage 2023 de indexatie niet meegenomen, dit wordt nu recht getrokken.
Het saldo na de tweede kwartaalrapportage 2023 bedraagt dan €153.000.
(bedragen x €1) | |
---|---|
Verloop Onvoorzien | Bedrag |
Saldo Onvoorzien Begroting 2023 | 240.000 |
Hulp aan slachtoffers van de aardbeving in Turkije | -100.000 |
Saldo Onvoorzien na 1e kwartaalrapportage 2023 | 140.000 |
Indexatie | 13.000 |
Saldo Onvoorzien na 2e kwartaalrapportage 2023 | 153.000 |
Renteresultaat
Het renteresultaat in 2023 op basis van de tweede kwartaalrapportage stijgt met €80.000 ten opzichte van de begroting 2023.
Lopende kredieten
In de kwartaalrapportages wordt ook per programma gerapporteerd over de lopende investeringen.
Grote projecten
In de leidraad Grote projecten is afgesproken dat via de reguliere kwartaalrapportages de rapportage plaats vindt over de grote projecten. Het project Poort van Deventer wordt afgevoerd van de leidraad Grote projecten.
Projectnaam | Planning | Financiën | Risico's | Fase | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A1 Bedrijvenpark Deventer | Op koers | Op koers | Op koers | Realisatiefase | ||||
De Marke Zuid | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Verkenningsfase | ||||
De Nieuwe Keizer | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Verkenningsfase | ||||
Implementatie omgevingswet | Op koers | Behoeft aandacht | Op koers | Realisatiefase | ||||
Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Realisatiefase | ||||
Sportvoorziening Bathmen | Op koers | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Verkenningsfase | ||||
Toekomstbestendig poppodium Burgerweeshuis | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Verkenningsfase |
Zie voor informatie over de afzonderlijke projecten de Grote projecten .