Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Het sociaal domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om vol in te blijven zetten op transformatie. Investeren in preventie blijft de sleutel om te voorkomen dat mensen zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. We blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door binnen de programma’s afzonderlijk onze doelen en resultaten te benoemen en realiseren, maar ook door een nauwe samenwerking tussen de programma’s. Zo werken we nadrukkelijk samen aan het initiatief ‘voorzieningen in de buurt’, aanpak dak- en thuisloosheid jongeren, wijkgericht werken en nog diverse andere initiatieven.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Maatwerk
Waar inwoners onvoldoende in staat zijn om deel te nemen, ondersteunen we ze. Dit doen we door goed naar de specifieke omstandigheden te kijken en ondersteuning of zorg te bieden waar nodig.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Uit het bewoners onderzoek van 2021 blijkt dat 35,6% van de inwoners actief is als vrijwilliger. Einde dit jaar vindt het nieuwe bewonersonderzoek plaats.Doelstelling - Inburgering
Inburgeringsplichtigen leren zo snel mogelijk de Nederlandse taal op het voor hen hoogst haalbare niveau en gaan volwaardig aan de Nederlandse samenleving deelnemen, bij voorkeur door middel van betaald werk.Relatie met strategisch doel: Oog voor elkaar en Samenwerken en samen leven.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Nog te vroeg in het jaar om hier een conclusie aan te verbinden.Historie
Doelstelling - Sport en beweging
Samen sporten maakt sterk. We versterken het georganiseerd sporten bij verenigingen, als belangrijke sociale en sportieve basis
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
IDoelstelling - Gezond leven in Deventer
Inwoners in Deventer kunnen zo lang mogelijk gezond leven in Deventer. Ongeacht afkomst, sociaal economische status en kennis.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Sociale cohesie, diversiteit en inclusiviteit
we zetten in op het versterken van sociale cohesie en het vergroten van de diversiteiten en inclusiviteit in Deventer
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Regionale voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Door regionale voorzieningen beschermd wonen, maatschappelijke opvang, bed & break, oggz en verslavingszorg wordt maatschappelijke uitval van inwoners voorkomen, maatschappelijk herstel, participatie en zelfredzaamheid van inwoners vergroot en de veiligheid en stabiliteit van deze inwoners bevorderd, waardoor inwoners (zo snel mogelijk weer) zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen, met daarbij de noodzakelijke hulp, zorg en/of begeleiding.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
De wachtduur is in het tweede deel van 2022 weer opgelopen. De meeste recente bekende wachttijd is op 1-1-2023 voor beschermd wonen 8,7 maanden en voor beschut wonen 7,6 maanden. Verwachting is echter dat – o.a. middels de acties die opgenomen worden in de regiovisie en de uitvoering daarvan – de nagestreefde wachtduur aan het eind van de periode 2023 t/m 2026 nog steeds haalbaar is.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
De 0-meting hiervan is nog niet beschikbaar.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Op 1-12-2022 verbleef 50% van de cliënten van de nachtopvang, 33% van de cliënten van de crisisopvang en 87% van de cliënten van de ambulante crisisopvang meer dan 3 maanden in demaatschappelijke opvang. Verwachting is dat – o.a. middels de acties die opgenomen worden in de regiovisie en de uitvoering daarvan de komende jaren – de nagestreefde trajectduur aan het eind van de periode 2023 t/m 2026 haalbaar is.Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Verduurzamen veldverlichting | 5.2 Sportaccommodaties | Overige afwijking | |
Zoals in de eerste kwartaalrapportage 2023 al aangekondigd heeft een aantal verenigingen gevraagd om de conventionele veldverlichting in eigendom van de gemeente versneld om te zetten in LED-verlichting. Voetbalvereniging DVV Go Ahead heeft hiervoor concrete plannen. Met de overige verenigingen gaan we in gesprek. Voorstel is dat de verenigingen zelf de investering vooraf doen en gebruik maken van de subsidieregeling Stimulering bouw en onderhoud sportaccommodaties (BOSA). Zowel de gemeente als de vereniging betaalt 50% van de kapitaalslasten van de nieuwe investering. De netto investering (investering minus BOSA subsidie) vergoeden wij achteraf aan de vereniging. Deze investeringen zullen terugkomen in de Nota investeringen buitensport. Wij stellen voor het gemeentelijk aandeel van de kapitaalslasten te dekken vanuit de reserve knelpunten in de sport. Indien alle verenigingen in 2024 de verlichting willen vervangen zijn deze kosten begroot op maximaal €70.000 incidenteel. De reserve knelpunten in de sport is toereikend om deze kosten te dekken. Voor DVV Go Ahead is de netto investering circa €35.000 en hiervoor vragen we een krediet beschikbaar te stellen. In de derde kwartaalrapportage 2023 nemen we de kosten op voor de overige verenigingen die versneld willen verduurzamen. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Spuk GALA | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
Het programma overstijgend werken aan een sterke sociale basis heeft vanaf 2023 een landelijke impuls gekregen met zowel het Integraal Zorg Akkoord (IZA) als het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Het GALA richt zich met name op het bouwen aan een gerichte aanpak waarin de gezonde samenleving centraal staat met als ambitie: 'Een gezonde generatie in 2040'. In september 2023 heeft de gemeente Deventer een Plan van Aanpak bij het Rijk ingediend waarbij is uiteengezet hoe uitvoering wordt gegeven aan doelstellingen van het GALA en welke middelen hiervoor nodig zijn. De uitgaven worden gedekt vanuit de brede SPUK-uitkering sport, bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Schuldhulpverlening (BAD) | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Risico | |
De verwachting is de begrootte opbrengsten binnen Schuldhulpverlening dit jaar niet worden behaald. Daarnaast is er geconstateerd dat de loonkosten hoger zijn dan de dekking die hier tegenover staat. In totaal betreft het voor de baten ongeveer €210.000 en voor de loonkosten maximaal €280.000. In de derde kwartaalrapportage laten we de uitkomsten van de financiële analyse zien en de eventuele mogelijkheden om het tekort te dekken. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Tussenvoorziening Schalkhaar | 6.1 Samenkracht | Risico | |
In de raadvoorstel met nummer 2022-1119 was het uitgangspunt bij de raming, dat de BTW compensabel is. Destijds waren we nog in overleg met de belastingdienst of dit correct is. In dit voorstel is aangegeven dat, indien dit uitgangspunt niet correct is, dit leidt tot een aanvullende post van circa €100.000. Het is nu bekend dat de BTW niet compensabel is. Dit betekent dat per jaar €50.000 euro meer budget benodigd is. Voor 2023 willen we in de derde kwartaalrapportage beoordelen of er eventueel kosten zijn die meevallen ten opzichte van de begroting. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Voorschot kosten Oekraïense vluchtelingen en CNN Boot | 6.1 Samenkracht | Herschikking | |
In mei 2023 zijn de baten en lasten van de opvang Oekraïense vluchtelingen en de CNN Boot van het programma Openbare orde en veiligheid naar het programma Meedoen overgeheveld. De begrote baten en lasten van €9.022.860 worden ook naar programma Meedoen overgeheveld. In september gaan we een voorschot indienen bij het Rijk en de COA voor de reeds betaalde kosten tot en met juni 2023. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Renovatie Polstraat 8-10 | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Risico | |
Bij de eerste kwartaalrapportage is gemeld dat vanwege verschillende tegenvallers de posten onvoorzien voor de resterende werkzaamheden beperkt zijn. Het gaat onder andere om asbestverwijdering, aanvullend sloop en herstel van vloeren en wanden, dempen van beerputten, herstel en verven buitenkozijnen en (tijdelijke) voorzieningen ten behoeve van de huiskamerfunctie. Op dit moment is de inschatting dat het budget met €170.000 (inclusief BTW) wordt overschreden. Daarnaast zijn binnen de resterende budgetten nog twee stelposten beschikbaar van totaal samen circa €67.000 voor eventuele tegenvallende werkzaamheden. In de derde kwartaalrapportage 2023 kunnen we een juiste inschatting geven. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Ontwikkelingen Regionaal Beschermd wonen en Maatschappelijk opvang | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Overige afwijking | |
Op basis van de meicirculaire (mei 2023) is als indexering 7,156% voor de subsidies Beschermd wonen 2024 vastgesteld. In het regionaal bestuurlijk overleg is er besloten om als gevolg van het financiële resultaat 2022 BW/MO regionaal geen vrijval te doen. De middelen blijven binnen de reserve BW/MO regionaal. Er is eerder besloten om structureel €1,9 miljoen per jaar voor de regio als geheel te laten vrijvallen in de komende jaren. Verder is in het regionaal bestuurlijk overleg besloten om een deel van de reeds ingestelde bestemmingsreserve te oormerken voor de regionale uitvoering van Housing First in de periode 2023 t/m 2026. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Motie 'Verkorten BKR-registratie bij afgeronde schuldregelingen' | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Knelpunt bestaand beleid | |
De motie 'Verkorten BKR-registratie bij afgeronde schuldregelingen' met nummer 2023-691. Met de raadsmededeling is de raad geïnformeerd op de wijze waarop het College uitvoering geeft aan de motie 'BKR-registratie verkorten na schuldentraject' van 24 mei 2023. Het college heeft besloten om alle registraties van afgesloten schuldregelingen en van afgeloste saneringskredieten ouder dan 6 maanden actief te verwijderen. De totale kosten voor het verwijderen van de registraties bedragen circa €34.000. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 92.099 | 13.700 | 105.799 | 16.250 | 122.050 |
Baten | 4.192 | 4.377 | 8.569 | 14.120 | 22.689 |
Saldo | -87.908 | -9.323 | -97.231 | -2.130 | -99.361 |
Onderwerp | 2023 | |
Motie 'Verkorten BKR-registratie bij afgeronde schuldregelingen' | Lasten | 34 |
---|---|---|
Verduurzamen veldverlichting | Lasten | 7 |
Spuk GALA | Lasten | 1.690 |
Technische wijziging | Lasten | 5.495 |
Voorschot kosten Oekraïense vluchtelingen en CNN Boot | Lasten | 9.022 |
Totaal lasten | 16.248 | |
Verduurzamen veldverlichting | Baten | 0 |
Spuk GALA | Baten | 1.690 |
Technische wijziging | Baten | 3.407 |
Voorschot kosten Oekraïense vluchtelingen en CNN Boot | Baten | 9.022 |
Totaal baten | 14.119 | |
Saldo | -2.129 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 2.430 | 1.776 | 4.206 | 0 | 4.206 |
Putting | 5.031 | 8.895 | 13.926 | 111 | 14.036 |
Saldo | 2.601 | 7.119 | 9.720 | 111 | 9.830 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 10.331 | 2.363 | 12.693 | -4.746 | 7.947 |
Inkomsten | 1.548 | 293 | 1.841 | -985 | 856 |
Saldo | -8.783 | -2.070 | -10.853 | 3.762 | -7.091 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Meedoen | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 92.099 | 4.192 | -87.907 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 5.372 | 1.905 | -3.467 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 5.428 | 819 | -4.609 | ||
Investeringen buitensport 2023 | 63 | 11 | -52 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 2.418 | 1.669 | -749 | ||
Ambtelijke wijziging | 121 | -26 | -147 | ||
Begroting 2024 GGD IJsselland | 297 | 0 | -297 | ||
Totaal programma | 105.798 | 8.570 | -97.228 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 2.430 | 5.031 | 2.601 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 2.192 | 2.192 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 4.609 | 4.609 | ||
Investeringen buitensport 2023 | 1.439 | 52 | -1.387 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 337 | 1.894 | 1.557 | ||
Ambtelijke wijziging | 0 | 147 | 147 | ||
Totaal programma | 4.206 | 13.925 | 9.719 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 10.331 | 1.548 | -8.783 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 720 | 125 | -595 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 5.031 | 773 | -4.258 | ||
Investeringen buitensport 2023 | 3.539 | 614 | -2.925 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | -7.103 | -1.250 | 5.853 | ||
Revitalisatie kunstgradvelden | 175 | 30 | -145 | ||
Totaal programma | 12.693 | 1.840 | -10.853 |
2e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Beregeningsinstallatie Borgele | 5.2 | Op koers | De werkzaamheden zijn uitgevoerd. | |||
Kunstgrasveld Lettele | 5.2 | Behoeft aandacht | De voortgang op deze investering is afhankelijk van de nieuwbouw van de Sancta Maria school (zie programma 9) | |||
Kunstgrasvelden vervanging toplaag | 5.2 | Op koers | De revitalisering is uitgevoerd en de vervanging van toplaag is verschoven naar 2025. | |||
Kunstgrasvelden vervanging verlichting | 5.2 | Op koers | De werkzaamheden zijn uitgevoerd. | |||
Luchtbehandelingssysteem Fermerie | 6.1 | Behoeft aandacht | De oplossing voor het inpassen van het luchtbehandelingssysteem vraagt meer tijd en afstemming en loopt door in 2023. | |||
Nieuwbouw sporthal Bathmen | 5.2 | Behoeft aandacht | Zie leidraad grote projecten | |||
Nieuwbouw sporthal Marke zuid | 5.2 | Behoeft aandacht | Zie leidraad grote projecten | |||
Renovatie Polstraat 8-10 | 6.81 | Behoeft aandacht | Vanwege verschillende tegenvallende werkzaamheden in de eerste fase zijn de posten onvoorzien voor fase 2 beperkt en loopt de planning oplevering uit naar einde van het derde/ begin van het vierde kwartaal 2023. | |||