Het programma omvat 2 onderdelen:
- 4a. De zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid;
- 4b. De transitie naar een fossiel vrije en klimaatneutrale energievoorziening.
4a. Milieu en duurzaamheid
Het programma omvat de zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid. Enerzijds betreft het het verminderen van de milieugevolgen, zoals geluidhinder, de luchtkwaliteit, geuroverlast, schade aan de natuur en bodemverontreiniging, van handelingen en activiteiten. Anderzijds houdt het programma zich ook bezig met het toekomstbestendig maken van de gemeente op het gebied van milieugevolgen.
Bij het realiseren van de doelstellingen kiest de gemeente steeds bewust voor de juiste rol. Op gebieden waarvoor wettelijke kaders zijn, is dat een regulerende. Op andere beleidsterreinen is dat meer een proactieve rol. Met name op gebied van duurzaamheid is dat een faciliterende en loslatende. Het gevolg daarvan is dat prestaties slechts ten dele afdwingbaar zijn. Wel zoeken we op een aantal gebieden, bijvoorbeeld natuurinclusief bouwen juist wel weer naar mogelijkheden om prestaties meer af te dwingen.
4b. Energietransitie
Het programma omvat de transitie naar een toekomstbestendige, fossielvrije en klimaatneutrale energievoorziening in Deventer. Het gaat daarbij om een energiezuiniger gebouwde omgeving (woongebieden en bedrijventerreinen), een aardgasvrije warmtevoorziening waarbij zoveel mogelijk lokale duurzame warmtebronnen worden benut en (grootschalige) opwek van duurzame energie met zon, wind en alternatieve technieken.
Randvoorwaardelijke voor de energietransitie is een toekomstbestendige energie-infrastructuur. Daarbij gaat het om voldoende netcapaciteit, een goede netinpassing, slim koppelen van vraag en aanbod van energie en energieopslag (waaronder waterstof).
In het Klimaatakkoord (mei 2019) is een stevige regierol gelegd bij de gemeente om de landelijke doelstelling van 49% (in EU-verband wordt dit mogelijk verhoogd tot 55%) CO2-reductie in 2030 te realiseren. Het Energieplan Deventer (vastgesteld juli 2020), de Transitievisie Warmte (vastgesteld februari 2021) en de Regionale Energiestrategie (vastgesteld juli 2021) beschrijven de doelstellingen en de strategie voor de energietransitie in Deventer.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - B: Informeren en samenwerken met bewoners en bedrijven/organisaties
Informeren van en samenwerken met bewoners en bedrijven/organisaties bij het vormgeven en invullen van de energietransitie in Deventer. Dit draagt bij aan een gevoelde gezamenlijke verantwoordelijkheid en goede democratische besluitvorming ten aanzien van de energietransitie.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Opdrachtgeversschap en het trekkerschap ligt nu bij de raad. Op dit moment is er nog geen onderwerp verbonden aan de burgerraad. Voor het zomerreces is het de bedoeling dat de raad een besluit neemt over uitgangspunten en onderwerp.Historie
Historie
Doelstelling - A: Doorgaande verbetering duurzaamheid en het verminderen van milieugevolgen - Sustainable Development Goal 11: duurzame steden
Doorgaande verbetering van duurzaamheid in de hele gemeente. Duurzaamheid speelt op allerlei terreinen; bij groen- en waterstructuren, klimaatadaptie, mobiliteit, binnen de maak- en kenniseconomie, bedrijventerreinen, binnen droge en natte ecologische verbindingszones.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Op de verschillende vak terreinen gebeurt er onder de noemer van het begrip “duurzaamheid” al heel veel. Het is zaak om deze activiteiten meer zichtbaar te maken, concreter te benoemen en verder uit te breiden naar een gemeentebreed “Handelingskader voor duurzaamheid”. Een praktisch toepasbaar document met voorbeelden, adviezen, informatie en richtlijnen hoe de begrippen “duurzaamheid en milieu” binnen de verschillende beleidsterreinen echt vorm kunnen krijgen en hoe we hierin gezamenlijk doelen kunnen bereiken.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Het betreft hier veelal taken die uitgevoerd worden door stichting Ulebelt.Doelstelling - A: Gezonde leefbare toekomstbestendige stad - Sustainable Development Goal 9: duurzame industrie
Het doel van de huidige milieuregelgeving is het terugdringen van de milieugevolgen, met name op de aspecten geluid, luchtkwaliteit, geuroverlast en bodemverontreinigng. Vaak is deze bescherming nog sectoraal, maar we werken naar een steeds meer integrale bescherming. Vanuit de traditionele milieuaspecten zoals bodem, geluid, lucht, geur, trillingen, energieverbruik, Vooruitlopend op de nieuwe Omgevingswet wordt dit ook van ons verwacht. Het begrip omgevingswaarde speelt een belangrijke rol in de Omgevingswet. Door de integraliteit gaat het om het afwegen van alle belangen en waarden die in de fysieke leefomgeving een rol spelen, het gaat over de wijze waarop we al die belangen laten meewegen in het proces. Het gaat over duurzame, ecologische, ruimtelijke, economische, sociale, financiële, klimaat, of energietransitie belangen. Hoe zorgen we er met elkaar voor dat al deze – tegenstrijdige - belangen voldoende tot zijn recht komen. En hoe zorgen we ervoor dat we hierin initiatieven van bewoners en bedrijven voldoende kunnen ondersteunen.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
dit is afhankelijk van de beschikbare capaciteit.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Omgevingswet gaat per 1 januari 2024 in.Historie
Historie
Historie
Doelstelling - A: Zorgvuldig omgaan met grondstoffen, circulariteit bevorderen - Sustainable Development Goal 12: verantwoorde consumptie
Er is steeds meer noodzaak aanwezig om zorgvuldiger om te gaan met grondstoffen. Veel grondstoffen zijn kostbaar en – uiteindelijk – schaars. De gestelde doelstellingen zijn om 50% circulair te zijn in 2030 en om volledig (100%) circulair te zijn in 2050. We dienen de transitie naar een circulaire samenleving te versnellen. Het gaat om het op- en ombouwen naar een circulaire economie.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - A: Biodiversiteit en ecologie - Sustainable Development Goal 15: leven op het land
De maatschappelijke roep om het behoud en herstel van biodiversiteit groeit. De inwoners van gemeente Deventer verwachten dat hier meer aandacht aangegeven wordt. Dit maakt dat het nodig is om de waardevolle gebieden goed in kaart te hebben en te beheren. Daarbij dient een beleidskader en waarden vastgesteld te worden voor gezonde ecosystemen en biodiversiteit. Er is een steeds grotere vraag naar de inzet van de functie van de stadsecoloog.
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - B: langetermijnstrategie grootschalige opwek
Een langetermijnstrategie voor de grootschalige opwek van duurzame elektriciteit en alternatieve bronnen voor aardgas. Dit draagt bij aan lokale productie en gebruik van duurzame energie en daarmee aan de CO2-reductie doelstellingen. We realiseren in 2030 een reductie van 55% broeikasgassen ten opzichte van 1990. We maken proactieve, realistische stappen om die klimaatdoelstellingen te halen en waar mogelijk te versnellen. We monitoren de reductie waarbij wij toetsen aan doelstellingen in tussenliggende jaren.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Het aanwijzen van zoekgebieden voor windenergie voor 1 juli 2023, conform afspraken binnen de RES West-Overijssel, heeft vertraging opgelopen door het proces rond de vorming van een burgerberaad.Doelstelling - B: Bewoners helpen hun woning te verduurzamen
Bewoners helpen hun woning te verduurzamen: besparen gebruik (fossiele) energie, duurzaam verwarmen, zelf energie opwekken. De betaalbaarheid van de energierekening is belangrijk aandachtpunt. Dit draagt bij aan de CO2-reductie doelstellingen en een toekomstbestendige betaalbare energievoorziening.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Realisatie warmtenet is vertraagd, er zijn meer proceskosten gemaakt dan voorzien en er is aanvullende besluitvorming nodig voor de financiering en de governance (zie ook kwartaalrapportage grote projecten Slim Warmtenet Zandweerd.Historie
Historie
Historie
Doelstelling - B: Bedrijven helpen verduurzamen
Bedrijven helpen om hun gebouwen en bedrijfsvoering te verduurzamen: besparen gebruik (fossiele) energie, duurzaam verwarmen, zelf energie opwekken. Samenwerken tussen bedrijven voor realisatie en uitwisseling van energie is belangrijk aandachtspunt.Dit draagt bij aan de CO2-reductie doelstellingen en een toekomstbestendige betrouwbare energievoorziening voor bedrijven.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Ontwerpwijziging begroting 2023 OD IJsselland | 7.4 Milieubeheer | Risico | |
Op 20 juli 2023 is de eerste bestuursrapportage 2023 vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de Omgevingsdienst IJsselland (hierna ODIJ). Als gevolg van te laag aangehouden ramingen bij het opstellen van de begroting 2023 (voorjaar 2022) is er een aantal (structurele en incidentele) wijzigingen opgetreden voor de begroting 2023 alsook voor de begroting 2024. Verder heeft de ODIJ aangegeven dat de looncompensatie over 2023 hoger uitvalt dan hetgeen begroot is voor 2023 maar dat zij verwacht het op te kunnen vangen binnen de begroting 2023. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan komt de ODIJ hier bij een (eerst)volgende bestuursrapportage op terug. Voor de gemeente Deventer houden de wijzigingen op de begroting 2023 in dat er een aanvullende bijdrage van €111.000 benodigd zal zijn. Deze aanvullende bijdrage is op te vangen binnen het beschikbaar financiële kader daar er bij de vierde kwartaalrapportage 2022 rekening is gehouden met eventuele wijzigingen in 2023 door via de raad het beschikbaar gestelde (incidentele) budget over te hevelen van 2022 naar 2023 (zie hiervoor ook hetgeen bij de vierde kwartaalrapportage 2022 is gemeld). De wijzigingen voor de ODIJ begroting 2024 worden betrokken bij de gemeentelijke begroting 2024. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Extra bijdrage herinrichting Lebuinusplein | 7.3 Afval | Herschikking | |
Met de opening van de Stromarkt eind december 2022 (na eerder Grote Kerkhof in mei 2022) is het project 'Herinrichting Lebuinuspleinen' gereed. In 2023 volgt nog de nazorgfase. Bij een van de tussentijdse voortgangsrapportages van het project bleek dat een extra bijdrage (naast de €202.000 uit 2022) vanuit product Afval benodigd was. Hierover zijn reeds afspraken gemaakt in 2022 maar deze moesten nog geformaliseerd worden. Dit doen we bij deze rapportage. De bijdrage is geraamd op €80.000 en wordt gedekt vanuit de reserve tarieven huishoudelijk afval en wordt gestort in de reserve kapitaallasten. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Decentralisatie uitkering bodembescherming 2023-2030 | 7.4 Milieubeheer | Knelpunt bestaand beleid | |
Bij de eerste kwartaalrapportage 2023 is aangegeven dat er geen dekking voor de apparaatskosten 2023 €111.502 was met daarbij het verzoek tot dekking uit de algemene middelen. Inmiddels hebben wij als programma een dekkingsbron gevonden in de vorm van een putting uit de overlopende reserve Bodem. Overschotten uit de Rijksuitkering zijn in het verleden gestort in deze reserve. Door deze nieuwe dekkingsbron is dekking uit de algemene middelen niet meer nodig en kunnen de beschikbaar gestelde middelen weer terugvloeien. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Beleidsadviseur Circulariteit | 7.3 Afval | Knelpunt bestaand beleid | |
Landelijk wordt er gewerkt aan het versnellen van de transitie naar een circulaire samenleving. Het gaat om het op- en ombouwen naar een circulaire economie en het afbouwen en uitfaseren van een lineaire economie. In Deventer geven we al deels handen en voeten aan circulariteit. Om hier meer structuur aan te geven willen we een beleidsadviseur Circulariteit in dienst gaan nemen om zo toekomstbestendig te zijn. De formatie wordt hierdoor met 0,67fte uitgebreid met bijbehorende (structurele) loonsom van €70.000. De dekking kan plaatsvinden vanuit de extra inkomsten op inzameling van PMD materialen die we via Nedvang ontvangen. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
SDE Subsidie zonnepanelen | 7.4 Milieubeheer | Autonome afwijking | |
De gemeente ontvangt subsidie ter dekking van de kapitaallasten. De subsidie is naar beneden bijgesteld (i.v.m. energietarieven) waardoor de subsidie niet voldoende is om de kapitaallasten te dekken. De regeling loopt t/m 2026. Voor 2023 wordt de begrote subsidie inkomst van €108.500 bijgesteld naar €0. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Gelden transitievisie warmte (CDOKE) | 7.4 Milieubeheer | Nieuw beleid | |
CDOKE (regeling Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid) is bedoeld om extra personeel aan te trekken, kennis te vergroten en externe expertise in huis te halen. Zie raadsmededeling 'Extra uitvoeringscapaciteit Klimaat- en energiebeleid' (juni 2023) op welke onderdelen van het klimaat- en energiebeleid de extra financiële middelen worden ingezet. Voor 2023 gaat het om €2.119.652. Het structurele effect van €1,764 miljoen wordt verwerkt in de meerjarenbegroting 2024-2027. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Groene waterstof | 7.4 Milieubeheer | Nieuw beleid | |
Bij de raadsvergadering op 12 juli 2023 heeft de raad een motie groene waterstof aangenomen. De raad vraagt een kort haalbaarheidsonderzoek van €25.000 uit te voeren over de Deventer potentie van groene waterstof. De kosten van het onderzoek worden gedekt uit het programma voor energietransitie. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Compensatie energie armoede | 7.4 Milieubeheer | Overige afwijking | |
In 2023 wordt van het Rijk een subsidie van €985.823 ontvangen ten behoeve van energiearmoede. Deze energiearmoedemiddelen van het Rijk worden ingezet om huishoudens in een kwetsbare positie vanwege de gestegen energielasten op korte termijn te ondersteunen bij het nemen van fysieke maatregelen in de woning om de energierekening te verlagen. Besteding van het budget tot en met 31 december 2025. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Duurzaamheidsleningen | 7.4 Milieubeheer | Herschikking | |
De gemeente Deventer was voornemens om duurzaamheidsleningen uit te geven aan mensen zonder leencapaciteit met als doel het verduurzamen van hun woning. Tegelijkertijd is er de landelijke warmtefondsregeling welke het mogelijk maakt voor mensen zonder leencapaciteit om hun woning toch te verduurzamen. De bij de begroting 2023 beschikbaar gestelde middelen (€400.000) voor het beoogde lokale duurzaamheidskrediet worden daarom nu ingezet om inwoners te ondersteunen bij het vinden en aanvragen financiering door het inzetten van een financiële energiecoach en een nieuwe tool met financieringsmodule. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 19.149 | 4.865 | 24.014 | 2.885 | 26.900 |
Baten | 15.530 | 3.063 | 18.593 | 2.302 | 20.895 |
Saldo | -3.619 | -1.802 | -5.421 | -584 | -6.005 |
Onderwerp | 2023 | |
Beleidsadviseur Circulariteit | Lasten | 70 |
---|---|---|
Gelden transitievisie warmte (CDOKE) | Lasten | 2.119 |
Compensatie energie armoede | Lasten | 197 |
Technische wijziging | Lasten | 98 |
Duurzaamheidsleningen | Lasten | 400 |
Totaal lasten | 2.884 | |
Beleidsadviseur Circulariteit | Baten | 70 |
SDE Subsidie zonnepanelen | Baten | -108 |
Gelden transitievisie warmte (CDOKE) | Baten | 2.119 |
Compensatie energie armoede | Baten | 197 |
Technische wijziging | Baten | 23 |
Totaal baten | 2.301 | |
Saldo | -583 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 46 | 23 | 70 | 80 | 150 |
Putting | 935 | 485 | 1.420 | 192 | 1.612 |
Saldo | 889 | 462 | 1.351 | 112 | 1.462 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Milieu en duurzaamheid | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 19.149 | 15.530 | -3.619 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 607 | -272 | -879 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 3.155 | 2.930 | -225 | ||
de Ulebelt toekomstvisie 2030 | 125 | 0 | -125 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 756 | 183 | -573 | ||
Ambtelijke wijziging | 222 | 222 | 0 | ||
Totaal programma | 24.014 | 18.593 | -5.421 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Milieu en duurzaamheid | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 46 | 935 | 889 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 260 | 260 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 225 | 225 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 23 | 0 | -23 | ||
Totaal programma | 69 | 1.420 | 1.351 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Milieu en duurzaamheid | 4e kwartaalrapportage 2022 | 4.803 | 4.418 | -385 | |
Totaal programma | 4.803 | 4.418 | -385 |
2e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Slim Warmtenet | 7.4 Milieubeheer | Behoeft aandacht | Zie voor een verdere toelichting de leidraad grote projecten waar Slim Warmtenet Zandweerd is opgenomen. | |||