Het bestuursakkoord "Met lef & liefde voor Deventer" spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is er op gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op ons financieel portaal zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap doen. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, gemeentelijke belastingen, ICT, facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. Continu innoveren is op alle percelen het uitgangspunt.
Meer informatie
Verzuim
Verzuim
Jaar | Ziekteverzuim in % | Meldingsfrequentie |
---|---|---|
2019 | 5,42% | 1,00 |
2020 | 4,26% | 0,64 |
2021 | 4,85% | 0,72 |
2022 | 5,67% | 1,17 |
Norm 2023 | 4,60% | 1,00 |
Q1 2023 t/m februari | 5,51% | 1,17 |
Q2 2023 t/m juli | 4,95% | 1,06 |
Het gemiddelde verzuimpercentage is sinds de eerste kwartaalrapportage gedaald naar 4,95%. Dit is in lijn met het gemiddelde verzuimpercentage in Nederland dat naar 5,0% daalde. De voorjaarsdaling is een jaarlijkse trend. Toch laat het verzuim de laatste jaren door corona een grillig verloop zien. Zo is het verzuim op dit moment nog steeds hoger dan voor de coronapandemie. Met name een afname van griep en COVID verklaart de daling ten opzichte van vorig jaar.
Inhuur
Inhuur
Realisatie | Realisatie | Prognose Q1 | Prognose Q2 | |
Soort inhuur | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 |
Vaste formatie | 3.300 | 3.500 | 3.850 | 4.300 |
Vervanging ziekte/zwangerschap | 848 | 900 | 950 | 1.000 |
Piekbelasting | 350 | 500 | 550 | 600 |
Bewuste keuze flexibiliteit | 800 | 800 | 850 | 900 |
Speciale projecten | 4200 | 5.674 | 6.000 | 6.500 |
Oekraïners | 463 | 500 | 650 | |
Totaal | 9.498 | 11.837 | 12.700 | 13.950 |
Het inhuurvolume blijft hoog. Er zijn veel verschillende projecten, waarvoor tijdelijke capaciteit benodigd is, zowel in ruimtelijk als in sociaal domein en bedrijfsvoering. Door de krappe arbeidsmarkt blijft het voor diverse functies moeilijk om aan vast personeel te komen. Het aantal inhuurkrachten medio jul 2023 (165 fte) is hoger dan medio jul 2022 (145 fte). De tarieven waartegen inhuur wordt aangeboden zijn flink gestegen sinds 2022. Prijsstijgingen variëren van circa 6,8% tot ruim 14%. Gemiddelde prijsstijging is circa 10%. De totale inhuurkosten zullen daardoor hoger uitkomen dan in 2022. De stijging van de inhuur kosten (€2,1 miljoen) is dus toe te schrijven aan tariefstijging (€1,1 miljoen) en extra capaciteit (€1,0 miljoen).
Formatie en bezetting
Onderstaande tabel geeft de formatie, de bezetting en de vacatureruimte weer, exclusief boven formatieve medewerkers en medewerkers van het Deventer Groenbedrijf:
FTE | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | 1e kwartaalrapportage 2023 | 2e kwartaalrapportage 2023 |
---|---|---|---|---|---|
Formatie | 725,84 | 747,16 | 832,40 | 863,96 | 902,87 |
Bezetting | 822,56 | 854,74 | |||
Vacatureruimte | 41,40 | 48,13 |
Sinds de eerste kwartaalrapportage is de formatie toegenomen met 38,9 fte tot 902,87 fte. Dit betreft voor een deel tijdelijke formatie in het sociaal domein bij teams Inkomensondersteuning (8,3 fte) voor inburgering, BUIG en besteedbaar inkomen en Budget Adviesbureau Deventer (6,9 fte) voor kinderopvang toeslag, energiebesparing en Deltaview. In het fysieke domein betreft uitbreiding van de formatie vervanging van langdurige inhuur en toename van projecten voor juristen, planvoorbereiding, makelaardij, archeologie, wijkbeheer en databeheer, ecologie en circulariteit. In de bedrijfsvoering is er uitbreiding van ICT-beheer voor audiovisuele middelen, hybride werken en functioneel beheer parkeren, versterking van de juridische functie en tijdelijke versterking van de financiële administratie, stagecoördinatie en verjonging door studentambtenaren en een liaison Saxion.
Diversiteit en inclusiviteit
Op het gebied van diversiteit en inclusiviteit zijn in 2023 de volgende acties genomen:
December 2022:
Een training ‘Selecteren zonder vooroordelen’ voor leidinggevenden, selectiepaneldeelnemers en P&O adviseurs verzorgd door het College voor de Rechten van de Mens.
Januari 2023:
Een training ‘Wervende vacatureteksten schrijven’ voor de vakgroepen P&O en Communicatie. Het doel van deze training is het zo neutraal en drempelvrij mogelijk bereiken en selecteren van kandidaten.
Februari 2023:
- Een “inhousedag” voor studenten van de opleiding Sociaal Juridisch Dienstverlening met het oog op een aantal toekomstige vacatures bij team Inkomensondersteuning. Opbrengst: 12 studenten aanwezig, 1 structurele vacature is ingevuld door iemand die binnenkort afstudeerde en een aantal stageplekken is ingevuld.
- Ook het in kaart brengen en monitoren van ons personeelsbestand maakt onderdeel uit van onze initiatieven op het gebied van D&I. Op peildatum 1 februari 2023 zag ons personeelsbestand (totaal aantal medewerkers 939) er op twee belangrijke diversiteitskenmerken als volgt uit:
Onderwerp | Aantallen |
---|---|
Sekse | 372 mannen (40%) |
567 vrouwen (60%) | |
Leeftijd | Gemiddelde leeftijd 48 jaar |
8% jongeren (tot 30 jaar) | |
63% middelbare leeftijd (30-55 jaar) | |
29% ouderen (55+) |
April 2023:
- De onafhankelijke Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) certificerende instelling heeft wederom positief geoordeeld over onze organisatie. Deze audit wijst uit dat we in 2022 7 mensen met een WAO/WIA/WAZ – achtergrond in dienst hadden en 8 mensen die waren geregistreerd in het doelgroepenregister van het UWV. Met deze certificering laat onze organisatie zien dat we structureel werk maken van socialer ondernemen en zichtbaar onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Uit het auditrapport van de certificerende instelling blijkt dat onze organisatie voldoet aan alle vereisten voor het behalen van het PSO-keurmerk. PSO-Nederland neemt het advies van de certificerende instelling over. Onze organisatie komt daarmee in aanmerking voor Trede 3 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) en krijgt de PSO-certificering toegekend vanaf 1-4-2023.
- Het medewerkersonderzoek laat een beeld zien van een sociaal veilige organisatie waar weinig sprake is van ongewenste omgangsvormen. Op de thema’s Sociale veiligheid, Inclusief werkklimaat en Ongewenste omgangsvormen scoren we gelijk aan of hoger dan de benchmark van alle deelnemende 100.000+ gemeenten. Van alle 26 organisatieonderdelen die onderzocht zijn scoren er 7 relatief lager op een of meerdere van bovenstaande thema’s. Met deze uitkomsten zijn de betreffende teams aan de slag gegaan.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Datagedreven werken
We werken datagedreven en met een eigentijdse informatievoorziening, waardoor we voor minimaal 95% voldoen aan de BIO (Baseline Informatieveiligheid Overheid)
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - De formatie van de organisatie is op sterkte en medewerkers zijn tevreden
We zoeken continue naar nieuwe mogelijkheden om personeel aan te trekken en zetten in op hun continue ontwikkeling, zodat ze met passie en plezier hun werk kunnen doen.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Solide en betrouwbare bedrijfsvoering
We voeren een solide en betrouwbare bedrijfsvoering, waarmee we voldoen aan wet- en regelgeving
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Toelichting
Historie
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Belastingaanslag reiskostenforfait | 0.4 Overhead | Autonome afwijking | |
De gemeente Deventer biedt op basis van de Wet op de loonbelasting haar werknemers al enige jaren de mogelijkheid om via het Individueel Keuze Budget (IKB) reiskosten woon-werkverkeer uit te ruilen. Tijdens de coronaperiode werden er in 2020 en 2021 door het vele thuiswerken veel minder reisbewegingen woon-werkverkeer door de werknemers gemaakt. De staatssecretaris van Financiën heeft besloten dat werknemers hun reiskosten op basis van het patroon van vóór de coronacrisis mochten blijven uitruilen. Dit op voorwaarde dat de werknemer uiterlijk 20 maart 2020 een 'onvoorwaardelijk recht' kreeg op deze vast vergoeding woon-werkverkeer. Hierover is een geschilpunt met de Belastingdienst ontstaan: de dienst stelt dat het onvoorwaardelijk recht in gemeente Deventer niet juist is vastgelegd. Over 2020 volgt geen naheffing vanwege onduidelijkheid in de informatie van het ministerie, maar over 2021 is een naheffingsaanslag van €400.000 opgelegd. De aanslag is betaald en kan voor €100.000 worden gedekt uit de begrote ruimte voor nahefffingen op de werkkostenregeling. Er resteert een eenmalig nadeel van €300.000. De gemeente Deventer is het niet eens met het standpunt van de Belastingdienst en overweegt een juridische procedure te starten. Daarbij volgen wij lopende juridische procedures van gemeenten met vergelijkbare zaken. Als het standpunt van de gemeente Deventer alsnog wordt gehonoreerd zal het bedrag van de naheffingsaanslag worden terugbetaald. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Schermen crisisruimte | 0.4 Overhead | Herschikking | |
In de crisisruimte van de gemeente zijn twee grotere beeldschermen nodig. De investering voor audiovisuele middelen wordt hiervoor met €13.000 verhoogd. De kapitaallasten worden opgevangen binnen het programma Openbare orde en veiligheid. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Smart city | 0.4 Overhead | Herschikking | |
In de DOWR-I-Uitvoeringsplannen 2023-2026 is een bedrag van €200.000 opgenomen voor Smart City-activiteiten op het programma Ruimtelijke Ontwikkeling. De uitvoering van deze activiteiten wordt nu reeds in 2023 opgepakt. Het gaat om:
Daar staat tegenover dat initiatieven voor Datagedreven werken, die in 2023 waren gepland naar 2024 doorschuiven. Voorstel is dus om €200.000 Smart city van 2024 naar 2023 te programmeren en datagedreven initiatieven voor hetzelfde bedrag van 2023 naar 2024. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Kwaliteit BAG verhogen | 0.4 Overhead | Knelpunt bestaand beleid | |
De BAG staat voor Basisregistratie Adressen en Gebouwen, De kwaliteit van de BAG wordt via de ENSIA-metingen vastgesteld. De ENSIA-score van de BAG van de gemeente Deventer laat een negatieve trend zien op het onderdeel gegevenskwaliteit (score 2020: 91% - Score 2022: 75%). In de Voorjaarsnota 2023 is vanaf 2024 een structureel budget opgenomen van €129.000 voor het op orde houden van de gegevenskwaliteit van de BAG. In 2023 is een eenmalig bedrag nodig van €290.000 voor de signalering en kartering met behulp van luchtfoto's en het verwerken van achterstanden in de BAG. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Juridische functie | 0.4 Overhead | Knelpunt bestaand beleid | |
In de Voorjaarsnota 2023 is vanaf 2024 een meerjarig budget opgenomen voor versterking van de juridische functie. De huidige capaciteit is onvoldoende om de gevraagde taken voor alle programma's uit te voeren. De versterking is daarom ook in 2023 noodzakelijk. Voorstel is deze versterking vanaf september 2023 in te schakelen. Hiervoor is een eenmalig bedrag van €35.000 nodig. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Financieel systeem | 0.4 Overhead | Knelpunt bestaand beleid | |
Het afgelopen jaar is een aanbestedingstraject doorlopen om te komen tot een nieuw financieel systeem. De oorspronkelijke begroting is gebaseerd op de minimale variant. In de Voorjaarsnota 2023 is gemeld dat de kosten naar aanleiding van de definitieve gunning hoger zijn. Dit betreft licentiekosten voor het afmaken van de jaarrekening 2023 in het huidige financiële systeem (€186.500 in 2024) en implementatie- en projectvoorbereidingskosten (€116.500 geheel 2023). De gemelde meerkosten 2023 worden verwerkt in de tweede kwartaalrapportage 2023. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Versterking Financiële Administratie | 0.4 Overhead | Knelpunt bestaand beleid | |
De werkdruk bij de Financiële Administratie is in 2023 en 2024 zeer hoog. Enerzijds is de stroom in- en uitgaande facturen groter door een toename van de gemeentelijke taken en aantrekkende economie, anderzijds door uitval personeel bij langdurige ziekte. complexere klantvragen en voorbereidingen op de invoering van een nieuw financieel systeem. In de Voorjaarsnota 2023 is voor 2024 €102.000 beschikbaar gesteld voor tijdelijke versterking. Die versterking is ook de tweede helft van 2023 benodigd. De verwachte kosten bedragen €65.500, waarvan een deel wordt verrekend met Olst Wijhe en Raalte. Voor Deventer zijn de meerkosten €51.000 eenmalig. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Datagedreven Werken - Gegevensfundament | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
Omdat de inhuur van specialistische expertise door krapte op de arbeidsmarkt erg lastig is, hebben we circa 7 maanden vertraging opgelopen bij de opstart van het project. Dit betekent dat we de aanschaf van het gegevensfundament nu voorzien op medio 2024. Het merendeel van de begrote uitgaven schuift daarmee door naar 2024-2025. De huidige raming van uitgaven is dat we van het begrote bedrag van €1.100.000 dit jaar €250.000 besteden. In 2023 wordt €200.000 ingezet voor Smart City (programma Ruimtelijke ontwikkeling). Er schuift dus €650.000 door naar 2024. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Pseudopremie WW | 0.8 Overige baten en lasten | Autonome afwijking | |
De gemeente Deventer kent een reserve pseudopremie WW. Bij de cao van 2017 zijn de werkgevers en vakbonden tot een akkoord gekomen over de pseudopremie WW. Ambtenaren houden na ontslag recht op drie jaar WW. Het derde jaar wordt bekostigd door het betalen van pseudo-premie van 0,1% door alle werknemers. Met het inhouden van 0,1% op het maandloon van elke ambtenaar (m.i.v. 2018) krijgt de gemeentelijke werkgever voldoende in kas om ontslagen medewerkers ook in het derde jaar een WW-uitkering te verstrekken. De inhouding wordt jaarlijks gestort in de reserve-pseudopremie. In praktijk is het nog niet voorgekomen dat we voor het derde WW-jaar een bedrag uit de reserve nodig hadden. Als zo’n geval zich zou voordoen is er voldoende ruimte 2022 in het budget voormalig personeel. In de eerste kwartaalrapportage 2022 is het saldo van de reserve van €131.899 vrijgevallen ten gunste van het directiebudget. Inmiddels is er in 2022 weer een bedrag van €40.000 gestort en is voor 2023 een storting van €35.000 begroot. Dit saldo is ook nu op korte termijn niet nodig voor WW-verplichtingen. Voorstel is het saldo vrij te laten vallen en af te zien van de storting voor 2023. Het heeft nog geen structureel effect. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 39.596 | 5.275 | 44.871 | -73 | 44.798 |
Baten | 8.931 | 1.434 | 10.365 | -14 | 10.351 |
Saldo | -30.665 | -3.841 | -34.506 | 59 | -34.447 |
Onderwerp | 2023 | |
Juridische functie | Lasten | 35 |
---|---|---|
Kwaliteit BAG verhogen | Lasten | 290 |
Financieel systeem | Lasten | 116 |
Versterking Financiële Administratie | Lasten | 65 |
Datagedreven Werken - Gegevensfundament | Lasten | -650 |
Technische wijziging | Lasten | -229 |
Belastingaanslag reiskostenforfait | Lasten | 300 |
Totaal lasten | -73 | |
Versterking Financiële Administratie | Baten | 14 |
Technische wijziging | Baten | -28 |
Totaal baten | -14 | |
Saldo | 59 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 1.519 | 30 | 1.548 | 716 | 2.264 |
Putting | 1.384 | 1.956 | 3.340 | 40 | 3.380 |
Saldo | -134 | 1.926 | 1.792 | -676 | 1.116 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 2.149 | 1.536 | 3.684 | 13 | 3.697 |
Inkomsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -2.149 | -1.536 | -3.684 | -13 | -3.697 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 39.594 | 8.931 | -30.663 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 3.936 | 1.370 | -2.566 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 888 | 30 | -858 | ||
Ambtelijke wijziging | 1 | 0 | -1 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 451 | 34 | -417 | ||
Totaal programma | 44.870 | 10.365 | -34.505 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 1.519 | 1.384 | -135 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 985 | 985 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 925 | 925 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 30 | 46 | 16 | ||
Totaal programma | 1.549 | 3.340 | 1.791 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 2.149 | 0 | -2.149 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 300 | 0 | -300 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 371 | 0 | -371 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 865 | 0 | -865 | ||
Totaal programma | 3.685 | 0 | -3.685 |
2e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
ICT - Roadmap | 0.4 | Op koers | ||||
Toekomst gericht werken | 0.4 | Op koers |