In dit programma gaat het om de relatie van de gemeente met de inwoner en de manier waarop Deventer bestuurd wordt.
Het gemeentebestuur wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De raad is de vertegenwoordiging van de inwoners van Deventer. Ze bestaat uit 37 raadsleden en geeft richting aan het beleid en controleert de uitvoering daarvan. Het dagelijks bestuur van de gemeente is belegd bij het college van B&W. Binnen de door de raad gestelde kaders geeft het college uitvoering aan het beleid.
De gemeente heeft vele taken. De rol die ze aanneemt loopt uiteen van reguleren (vergunningen verlenen en handhaven), uitvoeren, regisseren in netwerkverbanden, stimuleren of faciliteren (subsidies) tot loslaten, wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. We nodigen inwoners en organisaties actief uit om mee te denken en initiatief te nemen.
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We bieden advies als er meer ondersteuning nodig is. We werken aan passende regels: we kijken welke regels belemmerend werken, onnodige regelgeving wordt losgelaten. De komende jaren willen we voor inwoners en ondernemers de regie op de eigen gegevens verbeteren.
Inwoners en ondernemers kiezen zelf het contactkanaal met de gemeente. Veel dienstverlening is digitaal beschikbaar, maar sommige vragen lenen zich niet voor digitale afhandeling. Bovendien heeft een deel van onze inwoners moeite met digitale dienstverlening. Daarom zijn alle contactkanalen (balie, telefoon, email, social media, whatsapp en digitaal) van groot belang, houden we deze kanalen maximaal open en kiest de inwoner zélf zijn contactkanaal: de omnichannel strategie. Dit is niet alleen klantvriendelijk, het is tevens (kosten)efficiënt, omdat het herstelkosten in de vorm van informatieloops, onnodig contact, klachten en bezwaar helpt voorkomen.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We werken aan partnerschappen en subsidieverwerving
We willen Deventer zodanig positioneren in (boven) regionale samenwerkingen dat dit ten goede komt aan de ambities en opgaven waar Deventer voor staat én Deventer (nog) beter te positioneren op nationale en internationale schaal. Gelijktijdig met het versterken van deze samenwerkingen zetten we in om succesvolle aanvragen te doen voor subsidies.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
In 2022 hebben we input gegeven voor de Regionale agenda. In 2023 geven we uitvoering aan de projecten en acties die voor Deventer gelden. Dit doen we samen met gemeenten, provincies en waterschappen, het bedrijfsleven en het onderwijs.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
De provincies krijgen een steeds belangrijkere rol in de uitvoering van landelijke opgaven. Het versterken van de relatie met de provincie, zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau, is daarom essentieel. Door het netwerk binnen G40 en VNG te versterken en gebruik te maken van de kennis die daar aanwezig is, kunnen we invloed uitoefenen op landelijk beleid en snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen.Historie
Doelstelling - We streven naar een (meer) participerende samenleving
Participatie en een modern samenspel tussen overheid en samenleving versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde. We willen de kennis en ervaring van inwoners en ondernemers goed benutten.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We leveren gastvrije dienstverlening die voldoet aan de landelijke BurgerServiceCode
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We hanteren hiervoor de kwaliteitsnormen uit de landelijke BurgerServiceCode.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Inzet middelen Woo | 0.1 Bestuur | Herschikking | |
Het Rijk heeft voor de invoering van de Wet open overheid middelen beschikbaar gesteld, die op de begroting Deventer nog centraal gereserveerd staan. Deze middelen (€214.108) worden vanaf deze rapportage overgeboekt naar het programma Burger en Bestuur en concreet ingezet voor loonkosten voor een juridisch medewerker en ondersteuning en een werkbudget voor overige uitgaven gerelateerd aan de Woo. Vanaf 2024 wordt de overheveling naar het programma Burger en Bestuur meegenomen in de meerjarenbegroting. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Verkiezingen | 0.2 Burgerzaken | Knelpunt bestaand beleid | |
In het voorjaar van 2023 waren er tegelijkertijd verkiezingen georganiseerd voor Provinciale Staten en de waterschappen. Er was daardoor in 2023 naast het reguliere verkiezingsbudget ook €68.000 extra beschikbaar voor de waterschapsverkiezingen. Ondanks het extra budget zijn de kosten €51.000 boven het budget uitgekomen. De gestegen kosten komen door verhoging van de vergoeding voor stembureauleden met 10%, hogere kosten voor locaties, hogere drukwerkkosten door grotere stembiljetten, kosten beveiliging en stemmallen voor blinden en slechtzienden. De meerkosten van deze verkiezingen kunnen naar verwachting binnen het programma worden opgevangen. Op basis van de ervaringen van de laatste verkiezingen verwachten we dat het standaard verkiezingsbudget circa €75.000 te laag is. Dit knelpunt wordt voorgelegd in de meerjarenbegroting 2024-2027. Door de val van het kabinet in juli 2023 zijn er in het najaar 2023 vervroegde Tweede Kamerverkiezingen. Gemeenten ontvangen hiervoor geen compensatie van het Rijk. Voor deze verkiezingen voorzien wij een eenmalig nadeel van €288.000. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Contactplatform | 0.2 Burgerzaken | Knelpunt bestaand beleid | |
De DOWR-gemeenten gaan over op Microsoft Teams Phone Systems als basis voor een nieuwe telefooncentrale: het Contactplatform. Daarnaast gaan we over tot verwerving van een KCC-applicatie voor de verschillende klantcontactcentra en de servicedesk ICT. Structurele dekking is aanwezig. Voor de implementatie is in Deventer een eenmalig budget van €225.000 benodigd. Hiervan wordt €25.000 gedekt uit het budget Leren en Ontwikkelen. Daarmee resteert een bedrag van €200.000 waarvoor dekking moet worden gevonden in 2023. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Budgetoverheveling lobby impuls subsidieverwerving | 0.1 Bestuur | Budgetoverheveling | |
Door te weinig capaciteit binnen de organisatie zijn er weinig grote subsidie-aanvragen gedaan en geen Europese aanvragen. Hierdoor hebben we heel weinig externe expertise in hoeven huren. 75% van het budget van €100.000 kan daarom overgeheveld worden naar volgend jaar. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Initiatieftafel participatie | 0.2 Burgerzaken | Overige afwijking | |
Vanaf 2023 is in het kader van participatiebeleid een Initiatieftafel ingevoerd voor de integrale toetsing van bewonersinitiatieven. De uren van de secretaris kunnen worden gedekt binnen het beschikbare budget voor participatie. Een formatieplaats van 0,4 fte die hiervoor al langere tijd vacant is wordt verlaagd en de vrijgevallen loonsom wordt ingezet voor overige participatieprojecten. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 9.152 | 2.050 | 11.202 | 793 | 11.995 |
Baten | 1.289 | 36 | 1.325 | 29 | 1.354 |
Saldo | -7.863 | -2.014 | -9.877 | -764 | -10.641 |
Onderwerp | 2023 | |
Contactplatform | Lasten | 200 |
---|---|---|
Budgetoverheveling lobby impuls subsidieverwerving | Lasten | -75 |
Technische wijziging | Lasten | 166 |
Inzet middelen Woo | Lasten | 214 |
Verkiezingen | Lasten | 288 |
Totaal lasten | 793 | |
Technische wijziging | Baten | 29 |
Totaal baten | 29 | |
Saldo | -763 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 0 | 0 | 0 | 75 | 75 |
Putting | 60 | 850 | 910 | 0 | 910 |
Saldo | 60 | 850 | 910 | -75 | 835 |
Voorzieningen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 325 | 0 | 325 | 0 | 325 |
Inkomsten | 405 | 0 | 405 | 0 | 405 |
Saldo | 80 | 0 | 80 | 0 | 80 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Burger en bestuur | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 9.153 | 1.289 | -7.864 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 1.295 | 7 | -1.288 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 219 | 0 | -219 | ||
Donatie voor hulp aardbeving | 100 | -100 | |||
1e kwartaalrapportage 2023 | 435 | 29 | -406 | ||
Ambtelijke wijziging | -1 | 1 | |||
Totaal programma | 11.201 | 1.325 | -9.876 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Burger en bestuur | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 60 | 60 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | -427 | 114 | 541 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 158 | 158 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 150 | 150 | ||
Totaal programma | -427 | 482 | 909 | ||
Voorzieningen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Burger en bestuur | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 325 | 405 | 80 | |
Totaal programma | 325 | 405 | 80 |